fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Once in a Lifetime. Pokazy specjalne podczas Timeless Film Festival Warsaw


Ta sekcja to sznur pereł. Wybór filmów jedynych w swoim rodzaju, dzieł legendarnych, obchodzących okrągłe rocznice lub odwrotnie – cudów z marginesu i opowieści sprzed lat promieniejących nowym blaskiem. Zapraszamy na Pokazy specjalne w ramach Timeless Film Festival Warsaw. Karnety i bilety na poszczególne seanse są już w sprzedaży.

Zaczynamy od starcia gigantów: w programie festiwalu znalazły się filmy, które w 1994 roku – równo 30 lat temu – walczyły o najważniejszą nagrodę dla kina artystycznego. To historia, którą zna każdy kinoman: na czele jury w Cannes stoi Clint Eastwood, a Złota Palma wędruje do Quentina Tarantino za Pulp Fiction, zostawiając w tyle Trzy kolory: Czerwony polskiego mistrza, Krzysztofa Kieślowskiego. Wszyscy są zaskoczeni. To symboliczne wydarzenie – klasyczne kino o Wielkich Sprawach zostało zdeklasowane przez traktowany dotychczas niepoważnie filmowy postmodernizm w kinofilskim wydaniu. Z przyjemnością celebrujemy oba filmy, oba wybitne w swojej kategorii. Do Was należy decyzja, czy poddać się poważnym rozważaniom czy luźnej gadce o hamburgerach. Nic nie szkodzi na przeszkodzie, by uczynić i jedno, i drugie.

Klasyki balansujemy nowościami – podczas wydarzenia odbędzie się premierowy pokaz nagrodzonego w Wenecji Zła nie ma (Aku wa sonzai shinai, Japonia 2023)w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego (dystrybucja: Gutek Film). Dzięki temu będzie można zobaczyć fabularne rozwinięcie eksperymentalnego GIFT (Japonia 2023), z którym na Timeless przyjechała Eiko Ishibashi, autorka muzyki do obu projektów. Nasza gościni spotka się także z widzami i widzkami Zła nie ma po seansie filmu.

Stare i nowe łączy szczególny, analogowy projekt Charliego Shackletona. The Afterlight (Wielka Brytania 2021) to film, który istnieje tylko na pojedynczej taśmie 35 mm, opowiadając jednocześnie historię tytułowego baru, w którym spotykają się takie gwiazdy kina jak Humphrey Bogart, Zbyszek Cybulski czy Katharine Hepburn. Pokazywane wspólnie z krótkim metrażem Train Again (reż. Peter Tscherkassky, Austria 2019) The Afterlight zniknie na zawsze, gdy taśma się zniszczy. To najpiękniejsza metafora przemijalności i historii kina, jaką możemy sobie wyobrazić.

Na szczęście niektóre arcydzieła towarzyszą nam regularnie i nie musimy sobie wyobrażać kinofilskiego życia bez nich: w programie Timeless znalazły się dwa nieśmiertelne klasyki, które nie tylko dostarczają dzikiej satysfakcji, ale też znakomicie komentują kino jako takie: Chinatown (reż. Roman Polański, USA 1974) oraz Okno na podwórze (reż. Alfred Hitchcock, USA 1954). Pierwszy wymyśla Hollywood na nowo, z hukiem odrzucając stare schematy kina noir, drugi z perwersyjną przyjemnością każe zastanowić się nad tym, czemu tak lubimy podglądać innych ludzi (w kinie i nie tylko). Oba filmy obchodzą w tym roku okrągłe rocznice premiery.

Jubileuszowym seansem będzie także Stop Making Sense, który gruntownej rekonstrukcji poddało A24. Prawdopodobnie najlepszy film koncertowy w historii kina wyszedł spod ręki Jonathana Demme’ego, ale lider Talking Heads, David Byrne, jest na równi autorem tego zapierającego dech w piersiach muzycznego widowiska. Minęło 40 lat od pamiętnej trasy koncertowej, ale ten spektakl wciąż wywołuje gęsią skórkę.

Na koniec polecamy spojrzeć uważnym okiem na wyjątkowe odkrycia. Nigdy niepokazywaną w Polsce sensacją jest jeden z najważniejszych marokańskich filmów w historii, czyli zatrzymane na dekady przez cenzurę Wydarzenia bez znaczenia (Ahdate bila dalala, 1974), zrealizowane przez absolwenta Łódzkiej Filmówki, Mostafę Derkaouiego. Z drugiej strony: unikatowa pocztówka z czasów polskiej transformacji – zestaw Polskich Kronik Filmowych zrealizowanych w latach 90. Oba seanse to podróż w przeszłość nieprzetartymi ścieżkami, które oferują niesamowite z dzisiejszej perspektywy obrazy.