7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

Bonnie i Clyde


przemoc fizyczna

Bonnie i Clyde ogląda się jak arcydzieło francuskiej Nowej Fali nakręcone dla niepoznaki w Ameryce. Nie ma w tym porównaniu nic na wyrost, gdyż autorzy scenariusza marzyli o tym, by na realizację filmu namówić François Truffauta lub Jeana-Luca Godarda. W obu przypadkach negocjacje skończyły się jednak fiaskiem, a na fotelu reżysera zasiadł ostatecznie Arthur Penn. Amerykanin wywiązał się ze swojego zadania znakomicie, czyniąc z inspirowanej faktami opowieści o parze przestępców, przemierzających USA doby Wielkiego Kryzysu, efektowną makabreskę.

Bodaj największy atut Bonnie i Clyde, poza zapadającymi w pamięć występami Faye Dunaway i Warrena Beatty’ego w rolach tytułowych, stanowi gatunkowa elastyczność. Dzięki niej romantyzm płynnie przechodzi na ekranie w slapstick, a ten niepostrzeżenie ustępuje miejsca realistycznej przemocy. W momencie premiery radykalna wizja Penna podzieliła publiczność – przeciw Bonnie i Clyde protestowali krytycy, a nawet uczestnicy przedstawionych w filmie wydarzeń, na czele ze szwagierką Clyde’a Barrowa narzekającą, że jej postać zachowuje się „jak wrzeszczący koński tyłek”. Głosy rozczarowania szybko zostały jednak przyćmione przez wyrazy zachwytu, których najlepszym potwierdzeniem było przyznanie filmowi dziesięciu nominacji do Oscara.

Piotr Czerkawski

Arthur Penn (1922–2010) był kluczową postacią amerykańskiego kina lat 60. i jednym z twórców Nowego Hollywood. Jego Bonnie i Clyde (1967) zrewolucjonizowało film gangsterski, łącząc brutalność z romantyzmem i redefiniując ekranową przemoc. Z kolei Mały wielki człowiek (1970), dekonstruując mit Dzikiego Zachodu, w krytyczny sposób patrzył na historię Ameryki. Filmy Penna charakteryzuje swoboda narracyjna i psychologiczna głębia, to kino pełne buntu, ironii i refleksji nad kondycją jednostki w społeczeństwie.

7 kwietnia 2025

15:30

Muranów Zbyszek

DCP DCP

Tytuł angielski: Bonnie and Clyde

Tytuł oryginalny: Bonnie and Clyde

Język: angielski

Napisy: polskie

Sekcja: Uczta kinomanek i kinomanów

Reżyseria: Arthur Penn

Czas trwania: 111 min

Rok produkcji: 1967

Kraj produkcji: USA

Właściciel praw: Warner Bros.

Producenci_tki: Warren Beatty

Produkcja: Warner Bros./Seven Arts

Obsada: Warren Beatty, Faye Dunaway, Michael J. Pollard, Gene Hackman, Estelle Parsons

Scenariusz: David Newman, Robert Benton

Zdjęcia: Burnett Guffey

Montaż: Dede Allen

Muzyka: Charles Strouse

Kostiumy: Theadora Van Runkle

Scenografia: Dean Tavoularis

Dekada: 1960.

Nagrody: Oscary 1968 – Najlepsza aktorka drugoplanowa, Najlepsze zdjęcia; BAFTA 1968 – Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski

Edycja: TFFW 2025