
Intryga
Pasolini został znaleziony martwy 2 listopada 1975 roku na boisku piłkarskim przy bazie hydroplanów w Ostii, niedaleko Rzymu. Został pobity, a następnie przejechany przez samochód. Za kierownicą siedział 17-letni Pino Pelosi, który podczas procesu stwierdził, że działał w obronie koniecznej przed natarczywymi awansami o charakterze seksualnym ze strony wówczas 53-letniego Piera Paola. Morderca został skazany na dziewięć lat więzienia za umyślne spowodowanie śmierci. Pasolini zaś – jak mówiono – sam się w to wpakował.
A jednak to wszystko było kłamstwem, intrygą. Pasolini wiedział, zaczynał rozumieć. Pisał o tym w swoich artykułach. W 1975 roku zabili go właśnie po to, by uciszyć największego intelektualistę tamtych czasów, którego głos miał dużą wagę dla opinii publicznej (niezależnie od przynależności politycznej), człowieka, który przejrzał zawiłe mechanizmy władzy, manewrujące włoską polityką lat 70. To czasy ołowiu i terroryzmu, wojny domowej, nadgorliwych służb specjalnych i włoskiej partii komunistycznej – najsilniejszej w całej Europie Zachodniej. Rewolucja mogła nastąpić. Ale nadciągała kontrrewolucja i trzeba było się pozbyć Pasoliniego.
Za farsowymi procesami, fałszywymi dowodami i błędami w śledztwie, za szantażami i przemilczeniami kryły się zaś działania aparatu państwowego. Dziś, ponad 30 lat po wydarzeniach, możemy zrozumieć, co wiedział Pasolini. David Grieco, przyjaciel i współpracownik Pasoliniego, próbuje ukazać prawdę na podstawie dowodów, zeznań i dokumentów skomplikowanej sprawy sądowej. Jego obraz nie jest zwyczajnym filmem fabularnym. Jest próbą rekonstrukcji faktów, które do tej pory nie zostały oficjalnie potwierdzone przez włoski wymiar sprawiedliwości. To sprawdzian uczciwości obywatelskiej i intelektualnej wobec tych, którzy chcą zrozumieć, tych, którzy walczą o prawdę i sprawiedliwość, tych, którzy mają odwagę zdemaskować władzę.
To hołd dla Pasoliniego.
Stanisław Bardadin

David Grieco (ur. 1951) to włoski reżyser, scenarzysta i dziennikarz, którego twórczość koncentruje się na tematach politycznych i społecznych. Przez lata współpracował z Pierem Paolem Pasolinim, co ukształtowało jego spojrzenie na kino jako narzędzie krytyki rzeczywistości. Debiut reżyserski Grieki Evilenko (2004), oparty na historii rosyjskiego seryjnego mordercy, ukazuje zło w kontekście upadku systemu totalitarnego. Z kolei w Intryga (2016) podjął kontrowersyjny temat ostatnich dni Pasoliniego, rzucając nowe światło na tragiczną śmierć reżysera. Jego filmy łączą wnikliwą analizę społeczną z psychologiczną głębią, czyniąc go ważnym głosem we współczesnym kinie włoskim.
Seans już minął
10 kwietnia 2025
18:00
Iluzjon Stolica
Tytuł angielski: The Ploy
Tytuł oryginalny: La macchinazione
Język: włoski
Napisy: polskie, angielskie
Sekcja: Przeklęta pasja – Pier Paolo Pasolini w 50. rocznicę śmierci
Reżyseria: David Grieco
Czas trwania: 100 min
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Włochy, Francja
Właściciel praw: Rai Italia
Producenci_tki: Vincent Brançon, Alice Buttafava, Dominique Desforges, Lionel Guedj, Marina Marzotto
Produkcja: Propaganda Italia
Obsada: Massimo Ranieri, Catrinel Marlon, Paolo Bonacelli, Milena Vukotic, Libero De Rienzo
Scenariusz: Guido Bulla, David Grieco
Zdjęcia: Fabio Zamarion
Montaż: Francesco Bilotti
Muzyka: Roger Waters
Kostiumy: Nicoletta Taranta
Scenografia: Carmelo Agate
Dekada: 2010.
Edycja: TFFW 2025
