7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

Strzały o zmierzchu


sceny erotyczne i nagość, przemoc fizyczna

W czasach, kiedy western był już dość rzadką i na dodatek efekciarską kinową atrakcją, na horyzoncie pojawia się niejaki Sam Peckinpah, który do tej pory kręcił tanie seriale, a swoim debiutem raczej rozczarował. Wszystko zmieniają Strzały o zmierzchu, które uchodzą za pierwszy nadwestern i zwiastują nadejście fali rewizjonistycznych arcydzieł. Historia o dwóch weteranach (wspaniali Randolph Scott i Joel McCrea), którzy transportują transport złota, zaskakuje miłością do bohaterów, inteligentnymi dialogami i tematami, których western do tej pory nie podejmował. To pierwsza apoteoza pierwotnej wolności autorstwa Peckinpaha, która już zawsze w jego twórczości będzie tłamszona przez ludzkie słabości i przeciwstawiana zwyczajnemu barbarzyństwu. Chociaż Strzały o zmierzchu to piękne i melancholijne kino o przyjaźni i solidarności, to już tu pobrzmiewają nihilizm i pesymizm jednego z najoryginalniejszych reżyserów amerykańskich w historii.

Marcin Pieńkowski

Sam Peckinpah (1925–1984) był amerykańskim reżyserem i scenarzystą, znanym z rewolucyjnego podejścia do kwestii przemocy w kinie. Jego kariera nabrała rozpędu w latach 60., czego dowodem są takie filmy jak Strzały o zmierzchu (1962) i Dzika banda (1969). Peckinpah zyskał uznanie krytyków za realistyczne przedstawienie przemocy i skomplikowane portrety bohaterów, choć jego twórczość często budziła kontrowersje.

partner sekcji

7 kwietnia 2025

20:45

Iluzjon Stolica

Wstęp Wstęp
35 mm 35 mm

Tytuł angielski: Ride the High Country

Tytuł oryginalny: Ride the High Country

Język: angielski

Napisy: polskie

Sekcja: Sam Peckinpah i jego dzika banda

Reżyseria: Sam Peckinpah

Czas trwania: 95 min

Rok produkcji: 1962

Kraj produkcji: USA

Właściciel praw: Park Circus

Producenci_tki: Richard E. Lyons

Produkcja: Metro-Goldwyn-Mayer

Obsada: Randolph Scott, Joel McCrea, Mariette Hartley

Scenariusz: N.B. Stone Jr., Sam Peckinpah, William Roberts

Zdjęcia: Lucien Ballard

Montaż: Frank Santillo

Muzyka: George Bassman

Scenografia: Leroy Coleman, George W. Davis, Henry Grace, Otto Siegel

Dekada: 1960.

Edycja: TFFW 2025