7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

Włóczykij


„Sutener! Rajfur! Kupler!”. Bezczelny wyrzutek społeczeństwa desperacko próbuje żyć, pracując jako alfons. Już pierwszy obraz Pasoliniego Włóczykij wyróżnia się esencjonalnym językiem filmowym, którego wyrazem są m.in. ujęcia skupione na twarzach bohaterów pogrążonych w zaciekłych dialogach. Jest to poetyka „skandaliczna”, o bardzo silnej świadomości ideologicznej, uwydatniająca tragiczną historię rzymskiej podklasy. 

Gdy debiut Włocha ujrzał światło dzienne, reżyser cieszył się już autorytetem intelektualisty, poety i komunistycznego bojownika – pod koniec lat 50. uczestniczył bowiem w wielkim fermencie kulturalnym włoskiej lewicy. Ale Pasolini – jego życiorys i twórczość – to żywa sprzeczność. Skryty homoseksualista, wyrzucony z partii komunistycznej za niegodziwość moralną, znienawidzony przez faszystów, reprezentuje bardzo osobistą wizję świata i życia – marksistowską i katolicką jednocześnie. 

W swoim pierwszym filmie 38-letni Pasolini wybiera styl ostrożny, ale potrafi domagać się cielesnej i zmysłowej arogancji twarzy i gestów, poetyckich i politycznych. Oto oni, podczas gdy szydzą, ciągną się za włosy, kradną, śmieją się i umierają. Jednak jeśli przyjrzysz się uważnie, to wszystko jest liturgią. Chór, wierni, rytuał, uroczyste słowo. To przestrzeń nieszczęsnych, głodujących ludzi, złodziejskich alfonsów, ale też jednostek wolnych i tajemniczo szczęśliwych. Film szczery, brudny i wyrafinowany.

Stanisław Bardadin

Pier Paolo Pasolini (1922–1975) był jednym z najbardziej kontrowersyjnych i wizjonerskich twórców kina europejskiego. Poeta, pisarz i reżyser, łączył brutalny realizm z głęboką refleksją nad społeczeństwem. Jego Ewangelia według św. Mateusza (1964) to jedno z najoryginalniejszych dzieł o Chrystusie, a Teoremat (1968) i Salo, czyli 120 dni Sodomy (1975) wstrząsnęły widzami swoją śmiałością. Pasolini buntował się przeciw konformizmowi i burżuazyjnej hipokryzji, a jego odważne kino do dziś pozostaje źródłem inspiracji i przyczynkiem do debat.

9 kwietnia 2025

17:30

Iluzjon Stolica

Wstęp Wstęp
DCP DCP

14 kwietnia 2025

18:30

Luna A

Wstęp Wstęp
DCP DCP

Tytuł angielski: Accattone

Tytuł oryginalny: Accattone

Język: włoski

Napisy: polskie, angielskie

Sekcja: Przeklęta pasja – Pier Paolo Pasolini w 50. rocznicę śmierci

Reżyseria: Pier Paolo Pasolini

Czas trwania: 117 min

Rok produkcji: 1961

Kraj produkcji: Włochy

Właściciel praw: Compass Film

Producenci_tki: Alfredo Bini, Cino Del Duca

Produkcja: Arco Film

Obsada: Franco Citti, Franca Pasut, Silvana Corsini, Paola Guidi, Adriana Asti

Scenariusz: Pier Paolo Pasolini, Sergio Citti

Zdjęcia: Tonino Delli Colli

Montaż: Nino Baragli

Muzyka: Luigi Puri

Scenografia: Flavio Mogherini

Dekada: 1960.

Nagrody: MFF w Karlowych Warach 1962 – Najlepszy film

Edycja: TFFW 2025