fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Małe Instrumenty | Buster Keaton: Mechaniczne sny


O czym śnił Buster Keaton? Patrząc na jego dopracowane w najmniejszych szczegółach krótkie filmy możemy założyć, że pojawiały się w tych snach domy do samodzielnego złożenia niczym regały z IKEI, fantazje o wcieleniu się w kilkanaście postaci jednocześnie oraz dom tak nowoczesny, że aż zamieniający się w pułapkę na żyjącą w nim rodzinę. Mechaniczne sny genialnego komika udowadniają, że śmiech można wywoływać z inżynieryjną precyzją, zarażając przy tym pasją do majsterkowania. Oprawę muzyczną seansu skierowanego do wszystkich grup wiekowych stworzy wrocławska grupa Małe Instrumenty.

Paweł Romańczuk, założyciel zespołu, tak opowiada o punktach wspólnych sztuki Keatona i Małych Instrumentów: „Do zestawu krótkich filmów Bustera Keatona zagramy zgodnie z ich charakterem, podkreślając dynamiczną akcję, szybkie zmiany scenerii i sytuacji oraz dowcipne zaskoczenia. Dużą inspiracją jest dla nas film Elektryczny dom z 1922 roku, kipiący od „nowoczesnych” wynalazków infrastruktury domowej, która znajdzie swoje odzwierciedlenie w muzyce wykonanej na mechanizmach dźwiękowych powstałych w pracowni Małych Instrumentów”.

Jeden tydzień, W teatrze Elektryczny dom to prawdziwe perełki: krótkie filmy zrobione z taką pasją do kina i slapsticku, że wciąż pozostają opowiastkami świeżymi, współczesnymi, obezwładniającymi kreatywnością i rozmachem inscenizacji. W trakcie pełnego muzycznych atrakcji i eksperymentów koncertu Małe Instrumenty pokażą, że Keaton jest jednym z nas: człowiekiem walczącym ze złośliwością rzeczy martwych, ale też rzucającym się od czasu do czasu na techniczne nowinki, z którymi wchodzi w absurdalne interakcje.

Sebastian Smoliński

Małe Instrumenty – wrocławska grupa artystyczna Małe Instrumenty, założona w 2006 roku przez Pawła Romańczuka, koncentruje się na poszukiwaniach dźwiękowych, korzystając z nietypowych instrumentów muzycznych. Zespół wydaje płyty wypełnione unikatowymi brzmieniami, nagrywa na potrzeby filmu i teatru, ilustruje nią tekst i ruch. Zbiór kilkuset rzadkich instrumentów zapewnia twórcom niemal orkiestrowe spektrum możliwości, nie wykluczając przy tym z poważnego myślenia o muzyce zabawek dźwiękowych, instrumentów edukacyjnych, obiektów i mechanizmów grających, egzotycznych instrumentów etnicznych czy nawet własnoręcznie budowanych źródeł dźwięku. Pierwszy koncert Małych Instrumentów odbył się w 2007 roku na festiwalu Nowe Horyzonty (zespół prezentował własne wersje muzyki filmowej Juliana Józefa Antonisza). Od tamtego czasu grupa wystąpiła na wielu festiwalach muzycznych, filmowych i teatralnych w prawie całej Europie. 

partner koncertu

partner koncertu

partner koncertu

partner medialny

DATA

14 kwietnia 2024

GODZINA

12:00

MIEJSCE

Muzeum POLIN

KOPIA / TYP WYDARZENIA

SEKCJA

CZAS TRWANIA

70 minut

WŁAŚCICIEL PRAW

Lobster Films

DEKADA

EDYCJA

Keaton miał na mnie wielki wpływ. Z pewnością intuicyjnie kopiowałem wiele jego ruchów podczas wykonywania niektórych numerów [musicalowych]. Na pewno myślałem o nim, gdy wykonałem taniec ze skrzypiącą podłogą i gazetą [w filmie Summer Stock], ale mimo to nie wyglądałem jak on. Szkoda, bo chciałbym. Buster był absolutnym geniuszem, a w jego ruchach było dużo z tańca – a wręcz z baletu.

– Gene Kelly

W teatrze

TYTUŁ ANGIELSKI

The Play House

TYTUŁ ORYGINALNY

The Play House

JĘZYK

plansze w języku angielskim

NAPISY

polskie

REŻYSERIA

Buster Keaton, Edward F. Cline

CZAS TRWANIA

23 min

ROK PRODUKCJI

1921

KRAJ PRODUKCJI

USA


Elektryczny dom

TYTUŁ ANGIELSKI

The Electric House

TYTUŁ ORYGINALNY

The Electric House

JĘZYK

plansze w języku angielskim

NAPISY

polskie

REŻYSERIA

Buster Keaton, Edward F. Cline

CZAS TRWANIA

23 min

ROK PRODUKCJI

1922

KRAJ PRODUKCJI

USA


Jeden tydzień

TYTUŁ ANGIELSKI

One Week

TYTUŁ ORYGINALNY

One Week

JĘZYK

plansze w języku angielskim

NAPISY

polskie

REŻYSERIA

Buster Keaton, Edward F. Cline

CZAS TRWANIA

25 min

ROK PRODUKCJI

1920

KRAJ PRODUKCJI

USA