Małe Instrumenty | Buster Keaton: Mechaniczne sny
O czym śnił Buster Keaton? Patrząc na jego dopracowane w najmniejszych szczegółach krótkie filmy możemy założyć, że pojawiały się w tych snach domy do samodzielnego złożenia niczym regały z IKEI, fantazje o wcieleniu się w kilkanaście postaci jednocześnie oraz dom tak nowoczesny, że aż zamieniający się w pułapkę na żyjącą w nim rodzinę. Mechaniczne sny genialnego komika udowadniają, że śmiech można wywoływać z inżynieryjną precyzją, zarażając przy tym pasją do majsterkowania. Oprawę muzyczną seansu skierowanego do wszystkich grup wiekowych stworzy wrocławska grupa Małe Instrumenty.
Paweł Romańczuk, założyciel zespołu, tak opowiada o punktach wspólnych sztuki Keatona i Małych Instrumentów: „Do zestawu krótkich filmów Bustera Keatona zagramy zgodnie z ich charakterem, podkreślając dynamiczną akcję, szybkie zmiany scenerii i sytuacji oraz dowcipne zaskoczenia. Dużą inspiracją jest dla nas film Elektryczny dom z 1922 roku, kipiący od „nowoczesnych” wynalazków infrastruktury domowej, która znajdzie swoje odzwierciedlenie w muzyce wykonanej na mechanizmach dźwiękowych powstałych w pracowni Małych Instrumentów”.
Jeden tydzień, W teatrze i Elektryczny dom to prawdziwe perełki: krótkie filmy zrobione z taką pasją do kina i slapsticku, że wciąż pozostają opowiastkami świeżymi, współczesnymi, obezwładniającymi kreatywnością i rozmachem inscenizacji. W trakcie pełnego muzycznych atrakcji i eksperymentów koncertu Małe Instrumenty pokażą, że Keaton jest jednym z nas: człowiekiem walczącym ze złośliwością rzeczy martwych, ale też rzucającym się od czasu do czasu na techniczne nowinki, z którymi wchodzi w absurdalne interakcje.
Sebastian Smoliński
Małe Instrumenty – wrocławska grupa artystyczna Małe Instrumenty, założona w 2006 roku przez Pawła Romańczuka, koncentruje się na poszukiwaniach dźwiękowych, korzystając z nietypowych instrumentów muzycznych. Zespół wydaje płyty wypełnione unikatowymi brzmieniami, nagrywa na potrzeby filmu i teatru, ilustruje nią tekst i ruch. Zbiór kilkuset rzadkich instrumentów zapewnia twórcom niemal orkiestrowe spektrum możliwości, nie wykluczając przy tym z poważnego myślenia o muzyce zabawek dźwiękowych, instrumentów edukacyjnych, obiektów i mechanizmów grających, egzotycznych instrumentów etnicznych czy nawet własnoręcznie budowanych źródeł dźwięku. Pierwszy koncert Małych Instrumentów odbył się w 2007 roku na festiwalu Nowe Horyzonty (zespół prezentował własne wersje muzyki filmowej Juliana Józefa Antonisza). Od tamtego czasu grupa wystąpiła na wielu festiwalach muzycznych, filmowych i teatralnych w prawie całej Europie.
partner koncertu
partner koncertu
partner koncertu
partner medialny
DATA
14 kwietnia 2024
GODZINA
12:00
MIEJSCE
Muzeum POLIN
KOPIA / TYP WYDARZENIA
SEKCJA
CZAS TRWANIA
70 minut
WŁAŚCICIEL PRAW
Lobster Films
DEKADA
EDYCJA
Keaton miał na mnie wielki wpływ. Z pewnością intuicyjnie kopiowałem wiele jego ruchów podczas wykonywania niektórych numerów [musicalowych]. Na pewno myślałem o nim, gdy wykonałem taniec ze skrzypiącą podłogą i gazetą [w filmie Summer Stock], ale mimo to nie wyglądałem jak on. Szkoda, bo chciałbym. Buster był absolutnym geniuszem, a w jego ruchach było dużo z tańca – a wręcz z baletu.
– Gene Kelly
W teatrze
TYTUŁ ANGIELSKI
The Play House
TYTUŁ ORYGINALNY
The Play House
JĘZYK
plansze w języku angielskim
NAPISY
polskie
REŻYSERIA
Buster Keaton, Edward F. Cline
CZAS TRWANIA
23 min
ROK PRODUKCJI
1921
KRAJ PRODUKCJI
USA
Elektryczny dom
TYTUŁ ANGIELSKI
The Electric House
TYTUŁ ORYGINALNY
The Electric House
JĘZYK
plansze w języku angielskim
NAPISY
polskie
REŻYSERIA
Buster Keaton, Edward F. Cline
CZAS TRWANIA
23 min
ROK PRODUKCJI
1922
KRAJ PRODUKCJI
USA
Jeden tydzień
TYTUŁ ANGIELSKI
One Week
TYTUŁ ORYGINALNY
One Week
JĘZYK
plansze w języku angielskim
NAPISY
polskie
REŻYSERIA
Buster Keaton, Edward F. Cline
CZAS TRWANIA
25 min
ROK PRODUKCJI
1920
KRAJ PRODUKCJI
USA