Dwadzieścia cztery źrenice
Mało znana w Polsce, a otoczona uwielbieniem w Japonii historia nauczycielki Hisako Ōishi (Hideko Takamine) wychowującej tytułową dwunastkę szkrabów na wyspie Shōdoshima na Morzu Wewnętrznym. Adam Garbicz pisał z uznaniem: „Tajemnicą znakomitego stylu Kinoshity jest niewidoczność”. Zgadza się, ale tylko jeśli przez „niewidoczność” rozumiemy spokojną, nienarzucającą się rękę doświadczonego mistrza. Przedstawione w filmie kilkadziesiąt lat przemian w Japonii (od roku 1928 do powojnia), wiernie zarejestrowane zmiany pór roku i empatyczna, antymilitarystyczna narracja składają się na skromne arcydzieło, w równym stopniu wstrzemięźliwe i rozdzierające. Do legendy przeszedł drobiazgowy casting ról dziecięcych: starsi aktorzy byli dobierani tak, żeby można było dostrzec fizyczne podobieństwa między kilkulatkami a młodzieżą wyruszającą na wojnę. Klasyczny w najszlachetniejszym tego słowa znaczeniu film Kinoshity to „wyciskacz łez” emanujący nastrojem zadumy i cichej akceptacji.
Sebastian Smoliński
Keisuke Kinoshita (1912–1998) był japońskim reżyserem i scenarzystą. Za granicą pozostaje mniej znany, ale w Japonii był uwielbiany zarówno przez krytyków, jak i publiczność. Poza jego najbardziej znanym dziełem, Dwadzieścia cztery źrenice (1954), filmografia Kinoshity zawiera między innymi pierwszy japoński pełnometrażowy film barwny, Carmen wraca do domu (1951), i pierwszą ekranizację Ballady o Narayamie (1958), historii lepiej znanej z adaptacji Shôheia Imamury z 1983 roku.
Lorem ipsum
Lorem ipsum
DATA
12 kwietnia 2024
GODZINA
15:30
MIEJSCE
Kino Iluzjon Stolica
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
14 kwietnia 2024
GODZINA
9:30
MIEJSCE
Kino Atlantic B
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
Twenty-Four Eyes
TYTUŁ ORYGINALNY
Nijûshi no hitomi
JĘZYK
japoński
NAPISY
polskie, angielskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
162 min
ROK PRODUKCJI
1954
KRAJ PRODUKCJI
WŁAŚCICIEL PRAW
Shochiku
TRIGGER WARNING
???
– ???
PRODUCENCI_TKI
Ryôtarô Kuwata
PRODUKCJA
Shochiku
OBSADA
Hideki Gôko, Itsuo Watanabe, Matoko Miyagawa, Takeo Terashita
SCENARIUSZ
Keisuke Kinoshita, Sakae Tsuboi
ZDJĘCIA
Hiroshi Kusuda (czarno-białe)
MONTAŻ
Yoshi Sugihara
MUZYKA
Chuji Kinoshita
KOSTIUMY
Eikichi Hayashi
SCENOGRAFIA
Kimihiko Nakamura
DEKADA
NAGRODY
Złoty Glob za najlepszy film nieanglojęzyczny
EDYCJA