fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Dwadzieścia cztery źrenice


Mało znana w Polsce, a otoczona uwielbieniem w Japonii historia nauczycielki Hisako Ōishi (Hideko Takamine) wychowującej tytułową dwunastkę szkrabów na wyspie Shōdoshima na Morzu Wewnętrznym. Adam Garbicz pisał z uznaniem: „Tajemnicą znakomitego stylu Kinoshity jest niewidoczność”. Zgadza się, ale tylko jeśli przez „niewidoczność” rozumiemy spokojną, nienarzucającą się rękę doświadczonego mistrza. Przedstawione w filmie kilkadziesiąt lat przemian w Japonii (od roku 1928 do powojnia), wiernie zarejestrowane zmiany pór roku i empatyczna, antymilitarystyczna narracja składają się na skromne arcydzieło, w równym stopniu wstrzemięźliwe i rozdzierające. Do legendy przeszedł drobiazgowy casting ról dziecięcych: starsi aktorzy byli dobierani tak, żeby można było dostrzec fizyczne podobieństwa między kilkulatkami a młodzieżą wyruszającą na wojnę. Klasyczny w najszlachetniejszym tego słowa znaczeniu film Kinoshity to „wyciskacz łez” emanujący nastrojem zadumy i cichej akceptacji.

Sebastian Smoliński

Keisuke Kinoshita (1912–1998) był japońskim reżyserem i scenarzystą. Za granicą pozostaje mniej znany, ale w Japonii był uwielbiany zarówno przez krytyków, jak i publiczność. Poza jego najbardziej znanym dziełem, Dwadzieścia cztery źrenice (1954), filmografia Kinoshity zawiera między innymi pierwszy japoński pełnometrażowy film barwny, Carmen wraca do domu (1951), i pierwszą ekranizację Ballady o Narayamie (1958), historii lepiej znanej z adaptacji Shôheia Imamury z 1983 roku.

Lorem ipsum

Lorem ipsum

DATA

12 kwietnia 2024

GODZINA

15:30

MIEJSCE

Kino Iluzjon Stolica

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

14 kwietnia 2024

GODZINA

9:30

MIEJSCE

Kino Atlantic B

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

Twenty-Four Eyes

TYTUŁ ORYGINALNY

Nijûshi no hitomi

JĘZYK

japoński

NAPISY

polskie, angielskie

SEKCJA

REŻYSERIA

CZAS TRWANIA

162 min

ROK PRODUKCJI

1954

KRAJ PRODUKCJI

WŁAŚCICIEL PRAW

Shochiku

TRIGGER WARNING

???

???

– ???

PRODUCENCI_TKI

Ryôtarô Kuwata

PRODUKCJA

Shochiku

OBSADA

Hideki Gôko, Itsuo Watanabe, Matoko Miyagawa, Takeo Terashita

SCENARIUSZ

Keisuke Kinoshita, Sakae Tsuboi

ZDJĘCIA

Hiroshi Kusuda (czarno-białe)

MONTAŻ

Yoshi Sugihara

MUZYKA

Chuji Kinoshita

KOSTIUMY

Eikichi Hayashi

SCENOGRAFIA

Kimihiko Nakamura

DEKADA

NAGRODY

Złoty Glob za najlepszy film nieanglojęzyczny

EDYCJA