fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Dziesiątka Marcina Giżyckiego


Marcin Giżycki był uzdolniony iście renesansowo. Historyk sztuki, krytyk, pedagog, autor wielu niezwykle interesujących książek oraz filmów dokumentalnych, animowanych i fabularnych. A nade wszystko fantastyczny człowiek. 20 października 2022 roku odszedł, nagle i niespodziewanie. Był w trakcie realizacji dokumentu o dziejach rodzimej animacji, w którym miałem przyjemność wystąpić. 

Jego przyjaźnią mogłem się cieszyć od ponad czterdziestu lat. Zbliżyło nas kino, zwłaszcza animowane, oraz muzyka, zwłaszcza bluesowa. Obaj lubiliśmy się w nich zanurzyć, nie tylko w aktualnych nurtach, ale i historii, a nawet prehistorii.

Z okazji jubileuszu 55 lat polskiej animacji, który obchodzono w 2004 roku, Marcin zaprezentował wybrane przez siebie „Dziesięć filmów, które wstrząsnęły światem”. Teraz, po dwudziestu latach od tamtego wydarzenia, a więc w 75-lecie rodzimej animacji, Roman Gutek, dyrektor Timeless Film Festival Warsaw, zaproponował mi przypomnienie tamtej „Dziesiątki” oraz stworzenie własnej. 

Z wielką radością przyjąłem tę propozycję, ale kiedy zasiadłem do sporządzania swoich „Dziesięciu filmów, które…”, okazało się, że w 80 procentach pokrywa się ona z listą Marcina. Łączyła nas przyjaźń filmowo-muzyczna, ale i zbliżony gust. W tej sytuacji stworzyłem „Dziesiątkę Jerzego Armaty”, która zapewne w przeważającej części byłaby i „Drugą dziesiątką” Marcina.

Jerzy Armata

partner pokazu

partner pokazu

partner pokazu

DATA

10 kwietnia 2024

GODZINA

18:15

MIEJSCE

Kino Iluzjon Mała Czarna

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

12 kwietnia 2024

GODZINA

13:30

MIEJSCE

Kino Iluzjon Mała Czarna

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

Marcin Giżycki’s Top Ten

SEKCJA

CZAS TRWANIA

92 min

JĘZYK

polski

NAPISY

angielskie

DYSTRYBUCJA W POLSCE

WFDiF, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

DEKADA

EDYCJA

TRIGGER WARNING

???

Dom

TYTUŁ ANGIELSKI

House

TYTUŁ ORYGINALNY

Dom

REŻYSERIA

Walerian Borowczyk, Jan Lenica

CZAS TRWANIA

11 min

ROK PRODUKCJI

1958

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Zainspirowany francuską awangardą lat 20. ubiegłego wieku ostatni wspólny film Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy. Niekonwencjonalną fabułę tworzą luźno powiązane z sobą sceny rozgrywające się w starej secesyjnej kamienicy.

Jerzy Armata


Fotel

TYTUŁ ANGIELSKI

The Chair

TYTUŁ ORYGINALNY

Fotel

REŻYSERIA

Daniel Szczechura

CZAS TRWANIA

6 min

ROK PRODUKCJI

1963

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Trwa walka o zwolnione miejsce przy stole prezydialnym. W wyścigu do pustego fotela to ktoś kogoś popchnie, to zablokuje przejście, to podstawi nogę… Znakomita w swojej ascezie plastycznej i zwięzłości anegdotycznej przenikliwa analiza walki o władzę.

Jerzy Armata


Klatki

TYTUŁ ANGIELSKI

Cages

TYTUŁ ORYGINALNY

Klatki

REŻYSERIA

Mirosław Kijowicz

CZAS TRWANIA

7 min

ROK PRODUKCJI

1966

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Przypowieść o uwikłaniu jednostki w coraz bardziej opresyjnym systemie na przykładzie relacji więźnia i strażnika, czyli ofiary i kata. Każda władza jest groźna, zdaje się mówić artysta, ale i każda władza jest iluzoryczna. Czy ten, komu wydaje się, że ją posiada, jest naprawdę wolny?

Jerzy Armata


Apel

TYTUŁ ANGIELSKI

The Roll-Call

TYTUŁ ORYGINALNY

Apel

REŻYSERIA

Ryszard Czekała

CZAS TRWANIA

7 min

ROK PRODUKCJI

1970

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Plac apelowy obozu koncentracyjnego. Oficer niemiecki i więźniowie stojący w zwartym szyku. Kat i ofiary. Padają komendy: „Padnij! Powstań!”. Mężczyzna, który się sprzeciwił, zostaje natychmiast rozstrzelany. Wtedy powoli powstają pozostali więźniowie…

Jerzy Armata


Łagodna

TYTUŁ ANGIELSKI

A Gentle Spirit

TYTUŁ ORYGINALNY

Łagodna

REŻYSERIA

Piotr Dumała

CZAS TRWANIA

11 min

ROK PRODUKCJI

1985

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Efektowna plastycznie, pełna psychologicznej głębi adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego. Sugestywne studium zazdrości i nienawiści, podkreślone zastosowaniem niekonwencjonalnej techniki animacji oraz przejmującą muzyką Zygmunta Koniecznego.

Jerzy Armata


Labirynt

TYTUŁ ANGIELSKI

Labyrinth

TYTUŁ ORYGINALNY

Labirynt

REŻYSERIA

Jan Lenica

CZAS TRWANIA

14 min

ROK PRODUKCJI

1962

KRAJ PRODUKCJI

Polska

„Trudno pozostać człowiekiem w surrealistycznej rzeczywistości. Trudno też z niej uciec” – twierdził Lenica. Jego frapująca opowieść o uskrzydlonym człowieku, który niespodziewanie znalazł się w labiryncie dziwnego miasta, fascynuje, śmieszy, ale i przeraża.

Jerzy Armata


Czerwone i czarne

TYTUŁ ANGIELSKI

Red and Black

TYTUŁ ORYGINALNY

Czerwone i czarne

REŻYSERIA

Witold Giersz

CZAS TRWANIA

6 min

ROK PRODUKCJI

1963

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Pełna suspensu, humoru oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji opowieść o nieustannym konflikcie między dwiema tytułowymi barwami, z których jedną uosabia toreador, a w drugą wciela się byk. Perfekcyjne ożywienie swobodnej plamy barwnej.

Jerzy Armata


Wszystko jest liczbą

TYTUŁ ANGIELSKI

Everything Is a Number

TYTUŁ ORYGINALNY

Wszystko jest liczbą

REŻYSERIA

Stefan Schabenbeck

CZAS TRWANIA

7 min

ROK PRODUKCJI

1966

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Przypowieść o człowieku buntującym się wobec otaczającej go rzeczywistości, w której czuje się tylko marnym pionkiem. W świecie, w którym wszystko jest liczbą, on także musi się nią stać – osamotnioną jedynką. Pojedynczy człowiek.

Jerzy Armata


Tango

TYTUŁ ANGIELSKI

Tango

TYTUŁ ORYGINALNY

Tango

REŻYSERIA

Zbigniew Rybczyński

CZAS TRWANIA

8 min

ROK PRODUKCJI

1980

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Niezwykle skondensowana opowieść o pamięci pewnego pokoju. Oto w czterech ścianach rozgrywają się równocześnie wydarzenia z przeszłości z udziałem różnych lokatorów lub osób, które znalazły się w nim bardziej lub mniej przypadkowo. Oscar w 1983 roku.

Jerzy Armata


Strojenie instrumentów

TYTUŁ ANGIELSKI

Tuning the Instruments

TYTUŁ ORYGINALNY

Strojenie instrumentów

REŻYSERIA

Jerzy Kucia

CZAS TRWANIA

15 min

ROK PRODUKCJI

2000

KRAJ PRODUKCJI

Polska

Kino kontemplacyjne. Od tradycyjnej akcji ważniejsza staje się egzystencjalna zaduma. Tym razem nad tym, co bezpowrotnie przeszło, nad czasem minionym. Logikę następstw zdarzeń artysta zastępuje logiką pamięci. To swoisty dokument ludzkiego wnętrza.

Jerzy Armata