Głos góry
Ten czwarty. Mniej znany, mniej fetowany, równie wspaniały: najwyższy czas, żebyście poznali Mikio Naruse. W PRL-u do kin weszła tylko jego Mateczka z 1953 roku. Mimo upływu dekad i wpływowych wielbicieli – na czele ze współczesnymi japońskimi mistrzami, Hirokazu Kore-edą i Ryûsuke Hamaguchim – Naruse nie jest w Polsce tak rozpoznawalny jak Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi czy Yasujirō Ozu. Dorobek Naruse, na który składają się głównie filmy obyczajowe, to przede wszystkim wnikliwe, empatyczne i nierzadko krytyczne wobec japońskiej rzeczywistości portrety kobiet próbujących poradzić sobie w patriarchalnej kulturze. Głos góry, adaptację dostępnej w polskim przekładzie powieści noblisty Yasunariego Kawabaty, powszechnie uważa się za czołowe osiągnięcie reżysera. Faworyzując perspektywę bohaterek, uwikłanych w niespełnione związki, Naruse pozostaje wyczulony na ich emocje, smutek i melancholię. W główne role wcielili się aktorzy znani z dzieł Ozu, w tym występujący razem w Tokijskiej opowieści Setsuko Hara i Sō Yamamura.
Sebastian Smoliński
Mikio Naruse (1905–1969) był japońskim reżyserem i scenarzystą, który w latach 1930–67 zrealizował łącznie 89 filmów. Najbardziej znany jest z filmów z gatunku shôshimin-eiga, dramatów rodzinnych o zwykłych ludziach, przeważnie z kobietami w roli głównej. Ze względu na podobieństwa tematyczne jego dorobek jest często porównywany z twórczością Yasujirô Ozu. Do jego najbardziej znanych dzieł należą Płynące chmury (1955) i Gdy kobieta wchodzi po schodach (1960).
Lorem ipsum
Lorem ipsum
DATA
9 kwietnia 2024
GODZINA
15:00
MIEJSCE
Kino Atlantic B
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
12 kwietnia 2024
GODZINA
21:00
MIEJSCE
Kino Muranów Zbyszek
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
Sound of the Mountain
TYTUŁ ORYGINALNY
Yama no oto
JĘZYK
japoński
NAPISY
polskie, angielskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
95 min
ROK PRODUKCJI
1954
KRAJ PRODUKCJI
WŁAŚCICIEL PRAW
Toho
TRIGGER WARNING
Filmowcy, którzy wywarli na mnie największy wpływ, to Ozu, Mizoguchi i Naruse. Niestety, wiele arcydzieł Naruse – zwłaszcza te z lat 50. i 60. – nie zostało odpowiednio zaprezentowanych światowej publiczności.
– Ryūsuke Hamaguchi
Mój przyjaciel Shigehiko Hasumi powiedział mi, że Naruse był bardzo cichym człowiekiem, ponieważ miał poczucie, że świat go zdradził. Naruse był jednym z największych mistrzów wszech czasów, człowiekiem, który zawsze delikatnie mówił o naszych słabościach.
– Pedro Costa