fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Głos góry


Ten czwarty. Mniej znany, mniej fetowany, równie wspaniały: najwyższy czas, żebyście poznali Mikio Naruse. W PRL-u do kin weszła tylko jego Mateczka z 1953 roku. Mimo upływu dekad i wpływowych wielbicieli – na czele ze współczesnymi japońskimi mistrzami, Hirokazu Kore-edą i Ryûsuke Hamaguchim – Naruse nie jest w Polsce tak rozpoznawalny jak Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi czy Yasujirō Ozu. Dorobek Naruse, na który składają się głównie filmy obyczajowe, to przede wszystkim wnikliwe, empatyczne i nierzadko krytyczne wobec japońskiej rzeczywistości portrety kobiet próbujących poradzić sobie w patriarchalnej kulturze. Głos góry, adaptację dostępnej w polskim przekładzie powieści noblisty Yasunariego Kawabaty, powszechnie uważa się za czołowe osiągnięcie reżysera. Faworyzując perspektywę bohaterek, uwikłanych w niespełnione związki, Naruse pozostaje wyczulony na ich emocje, smutek i melancholię. W główne role wcielili się aktorzy znani z dzieł Ozu, w tym występujący razem w Tokijskiej opowieści Setsuko Hara i Sō Yamamura.

Sebastian Smoliński

Mikio Naruse (1905–1969) był japońskim reżyserem i scenarzystą, który w latach 1930–67 zrealizował łącznie 89 filmów. Najbardziej znany jest z filmów z gatunku shôshimin-eiga, dramatów rodzinnych o zwykłych ludziach, przeważnie z kobietami w roli głównej. Ze względu na podobieństwa tematyczne jego dorobek jest często porównywany z twórczością Yasujirô Ozu. Do jego najbardziej znanych dzieł należą Płynące chmury (1955) i Gdy kobieta wchodzi po schodach (1960).

Lorem ipsum

Lorem ipsum

DATA

9 kwietnia 2024

GODZINA

15:00

MIEJSCE

Kino Atlantic B

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

12 kwietnia 2024

GODZINA

21:00

MIEJSCE

Kino Muranów Zbyszek

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

Sound of the Mountain

TYTUŁ ORYGINALNY

Yama no oto

JĘZYK

japoński

NAPISY

polskie, angielskie

SEKCJA

REŻYSERIA

CZAS TRWANIA

95 min

ROK PRODUKCJI

1954

KRAJ PRODUKCJI

WŁAŚCICIEL PRAW

Toho

TRIGGER WARNING

???

Filmowcy, którzy wywarli na mnie największy wpływ, to Ozu, Mizoguchi i Naruse. Niestety, wiele arcydzieł Naruse – zwłaszcza te z lat 50. i 60. – nie zostało odpowiednio zaprezentowanych światowej publiczności.

– Ryūsuke Hamaguchi

Mój przyjaciel Shigehiko Hasumi powiedział mi, że Naruse był bardzo cichym człowiekiem, ponieważ miał poczucie, że świat go zdradził. Naruse był jednym z największych mistrzów wszech czasów, człowiekiem, który zawsze delikatnie mówił o naszych słabościach.

– Pedro Costa

PRODUCENCI_TKI

Sanezumi Fujimoto

PRODUKCJA

Toho

OBSADA

Setsuko Hara, So Yamamura, Ken Uehara, Yoko Sugi

SCENARIUSZ

Yôko Mizuki

ZDJĘCIA

Masao Tamai (czarno-białe)

MONTAŻ

Eiji Ooi

MUZYKA

Ichirô Saitô

SCENOGRAFIA

Satoru Chûko

DEKADA

EDYCJA