fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Stefan Wesołowski | Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej | Męczeństwo Joanny d’Arc


Wszystkie wielkie słowa, jakie kiedykolwiek wypowiedziano na temat Męczeństwa Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera, to prawda. Ten film zasługuje na wszelkie laury i każde uznanie, ale też na regularne powroty i kolejne interpretacje. Właśnie dlatego zapraszamy na Timeless Film Festival Warsaw, by poczuć, jak kino wespół z muzyką na żywo mogą wywołać niemal transcendentalną wzniosłość. 8 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się premierowe wykonanie muzyki Stefana Wesołowskiego do arcydzieła Dreyera, skomponowanej specjalnie na zamówienie festiwalu. Kilkudziesięcioosobowa Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Krężlewskiego zaprezentują efekt wielomiesięcznej pracy artysty.

Muzyk przyznał: „Stworzenie nowej ścieżki dźwiękowej do Męczeństwa Joanny d’Arc to pod kilkoma względami największe i najbardziej ekscytujące przedsięwzięcie, jakiego się podjąłem. (…) Wciąż jeszcze nad tym pracuję, ale dążę do tego, żeby widzowie podczas pokazu filmu organicznie odczuwali ogromną moc tej historii, żeby doświadczali bólu i wzruszenia, a także zwykłej satysfakcji z obcowania z wybitnym kinem”.

Mało by brakło, a świat nie poznałby w pełni jednego w najważniejszych filmów, jakie kiedykolwiek powstały. Mówilibyśmy o nim wtedy tak, jak dziś rozmawiamy o Metropolis Fritza Langa lub Chciwości Ericha von Stroheima, których pełne wersje przepadły prawdopodobnie na zawsze. Mamy jednak to szczęście – możemy obcować z opowieścią, która przenika przez najgrubszą skórę, do samych trzewi. Męczeństwo Joanny d’Arc to dzieło do szpiku kości doskonałe, a w swojej doskonałości zupełnie niealienujące, niezależnie od postawy, jaką przyjmujemy wobec religii. Centrum jego mocy stanowi pulsująca obecność Renée Jeanne Falconetti w roli głównej, której głębokie oddanie (aktorki – filmowi, a postaci przez nią granej – własnym przekonaniom) mieni się na jej twarzy w najrozmaitszych konfiguracjach. To „historyczny dokument sprzed ery kina” (jak pisał Jean Cocteau) poświęcony postaci zmitologizowanej, która cudem ożywa na naszych oczach.

Patrycja Mucha

Stefan Wesołowski – pochodzący z Gdańska kompozytor, skrzypek i producent muzyczny, absolwent francuskiej Académie Musicale de Villecroze, jeden z najzdolniejszych i najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia, który w swojej pracy łączy muzykę klasyczną z elektroniką. Jest autorem trzech znakomicie przyjętych albumów solowych, współtworzy duet Nanook of the North, w ramach którego wraz z Piotrem Kalińskim wykonywał na żywo napisaną wspólnie muzykę do słynnego filmu Nanuk z Północy w reżyserii Roberta J. Flaherty’ego.

Istotną gałąź twórczości Wesołowskiego stanowi komponowanie muzyki filmowej. Stworzył m.in. ścieżkę dźwiękową do nominowanego do nagród BAFTA dokumentu Marlon Brando o sobie Stevana Rileya, Love Express Ucieczki na Srebrny Glob Kuby Mikurdy, a w 2021 roku napisał oryginalny soundtrack do irlandzkiego Wilk Nathalie Biancheri z Lily-Rose Depp i George’em MacKayem w rolach głównych, który miał swoją premierę na MFF w Toronto. Najnowszą produkcją z muzyką Wesołowskiego jest Minghun w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego.

partner koncertu

partner koncertu

pokaz współfinansowany przez

partner medialny

DATA

8 kwietnia 2024

GODZINA

19:30

MIEJSCE

Filharmonia Narodowa

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

The Passion of Joan of Arc

TYTUŁ ORYGINALNY

La Passion de Jeanne d’Arc

JĘZYK

plansze w języku francuskim

NAPISY

polskie, angielskie

SEKCJA

REŻYSERIA

CZAS TRWANIA

80 min

ROK PRODUKCJI

1929

KRAJ PRODUKCJI

WŁAŚCICIEL PRAW

Films Sans Frontières

szczytowe osiągnięcie kina niemego – a prawdopodobnie kina w ogóle.

— Jonathan Rosenbaum

OBSADA

Renée Jeanne Falconetti (Joanna d’Arc), Eugène Silvain (biskup Pierre Cauchon), André Berley (Jean d’Estivet), Maurice Schutz (Nicolas Loyseleur), Antonin Artaud (sędzia), Michel Simon (Jean Lemaître)

SCENARIUSZ

Joseph Delteil, Carl Theodor Dreyer

ZDJĘCIA

Rudolph Maté (czarno-białe)

MONTAŻ

Marguerite Beaugé, Carl Theodor Dreyer

KOSTIUMY

Valentine Hugo

SCENOGRAFIA

Jean Hugo, Hermann Warm

DEKADA

WYRÓŻNIENIA

miejsce 21. na liście najlepszych filmów wszech czasów według magazynu „Sight & Sound” (2022)

EDYCJA