fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

Opowieść kanterberyjska


Sielskie, czarno-białe arcydzieło Łuczników, kończące w tym roku 80 lat, to najbardziej niepozorny z filmów wojennych. Losy trzech bohaterów – młodej kobiety, amerykańskiego żołnierza i brytyjskiego sierżanta – krzyżują się na wsi, dokąd trafiają oni jako XX-wieczni pielgrzymi zmierzający do Canterbury. W szkicowej fabule chodzi jednak nie o konkretny cel, ale o duchowe doświadczenie: angielskiego krajobrazu, wspólnoty, siły tradycji szukającej dla siebie miejsca w nowoczesności. Powell i Pressburger pokazują, jak z propagandowych pobudek może powstać utwór prawdziwie ponadczasowy. Badaczka Alexandra Harris pisała: „Opowieść kanterberyjska należy do epoki, gdy celebracja angielskiej prowincji była dla wielu ukojeniem, motywacją i strategią przetrwania. Wsie były przywoływane z pełnym pasji przekonaniem zarówno przez mieszkańców miast, jak i wsi jako krótka odpowiedź na wielkie pytanie: o co walczymy?”. Pomimo tego „mityczny neorealizm” Łuczników, jak nazwał styl filmu Peter von Bagh, wciąż potrafi ukoić i wprawić w słodką zadumę. 

Sebastian Smoliński

organized in collaboration with

partner medialny

DATA

10 kwietnia 2024

GODZINA

20:30

MIEJSCE

Kino Muranów Gerard

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

15 kwietnia 2024

GODZINA

10:30

MIEJSCE

Kino Iluzjon Stolica

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

A Canterbury Tale

TYTUŁ ORYGINALNY

A Canterbury Tale

JĘZYK

angielski

NAPISY

polskie

SEKCJA

REŻYSERIA

CZAS TRWANIA

124 min

ROK PRODUKCJI

1944

KRAJ PRODUKCJI

WŁAŚCICIEL PRAW

Park Circus

TRIGGER WARNING

???

Jeśli najważniejszymi tematami kina są światło i czas, to nie przychodzi mi do głowy bardziej przejmujące dzieło niż Opowieść kanterberyjska.

– Peter von Bagh

PRODUCENCI_TKI

Michael Powell, Emeric Pressburger

PRODUKCJA

The Archers

OBSADA

Eric Portman, Sheila Sim, Dennis Price, John Sweet

SCENARIUSZ

Michael Powell, Emeric Pressburger

ZDJĘCIA

Erwin Hillier (czarno-biały)

MONTAŻ

John Seabourne

MUZYKA

Allan Gray

KOSTIUMY

Arthur Breton, Dorothy Edwards

SCENOGRAFIA

Alfred Junge

DEKADA

NAGRODY

miejsce 243. na liście najlepszych filmów wszech czasów według magazynu „Sight & Sound” (2022)

EDYCJA