Westerplatte
Stanisław Różewicz jako kronikarz polskiej klęski wrześniowej, ale uciekający jak najdalej od szkolnej sztampy. Westerplatte było z jednej strony próbą zerwania z odwołującym się do patriotycznych uniesień kinem wojennym, a z drugiej – zaproponowania nowego języka wizualnego. Szerokoekranowe zdjęcia Jerzego Wójcika zapewniają zdystansowany ogląd wydarzeń i klarownie ukazują akcję w kilku planach, a drobiazgowa rekonstrukcja działań żołnierzy daje widzom i widzkom przestrzeń, by wyrobili sobie własny pogląd na epizody z 1 września 1939 roku. Podobnie niejednoznaczna jest dramaturgia filmu: konflikt postaw między racjonalnym majorem Henrykiem Sucharskim (Zygmunt Hübner) a pragnącym walczyć do upadłego kapitanem Franciszkiem Dąbrowskim (Arkadiusz Bazak) Różewicz pozostawia poniekąd nierozstrzygnięty. Reżyser pisał po latach: „O obronie Westerplatte staraliśmy się opowiedzieć zgodnie z historycznymi faktami, jak było naprawdę. Nie mit bohaterskiej klęski, nie legenda z wiersza Gałczyńskiego, a wierność prawdzie, realiom. Chcieliśmy oddać sprawiedliwość polskim żołnierzom”.
Sebastian Smoliński
partner pokazu
partner pokazu
partner medialny
DATA
11 kwietnia 2024
GODZINA
16:00
MIEJSCE
Kino Atlantic D
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
15 kwietnia 2024
GODZINA
16:00
MIEJSCE
Kino Atlantic B
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
Westerplatte
TYTUŁ ORYGINALNY
Westerplatte
JĘZYK
polski
NAPISY
angielskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
93 min
ROK PRODUKCJI
1967
KRAJ PRODUKCJI
DYSTRYBUCJA W POLSCE
WFDiF
TRIGGER WARNING
PRODUCENCI_TKI
Włodzimierz Śliwiński
PRODUKCJA
Zespół Filmowy Rytm
OBSADA
Zygmunt Hübner, Arkadiusz Bazak, Tadeusz Schmidt, Józef Nowak, Tadeusz Pluciński
SCENARIUSZ
Jan Józef Szczepański
ZDJĘCIA
Jerzy Wójcik (czarno-białe)
MONTAŻ
Lidia Pacewicz
MUZYKA
Wojciech Kilar
KOSTIUMY
Marian Kołodziej
SCENOGRAFIA
Wojciech Krysztofiak, Tadeusz Wybult
DEKADA
NAGRODY
Srebrny Medal (Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Moskwie), Złota Kaczka dla najlepszego filmu polskiego (Czasopismo Film)
EDYCJA