To jest rozrywka! Przegląd musicali w ramach Timeless Film Festival Warsaw
Uwielbiany w USA, niezrozumiany w Polsce – gatunek, który wymaga zawieszenia niewiary, docenienia bogatej inscenizacji, a nade wszystko akceptacji dla oryginalnej struktury, której istotą jest pojawienie się (wtem!) piosenki. Musical to esencja kina; forma wręcz stworzona na jego potrzeby, nawet jeśli jej źródła tkwią w widowiskach teatralnych. Podczas Timeless Film Festival Warsaw udowodnimy, że – wbrew powszechnej opinii – każdy i każda może znaleźć w tym gatunku coś dla siebie.
Część programu stanowi przegląd Musicale przez dekady – przekrój musicalowych widowisk z historii kina, który pod gatunkowym parasolem zbiera filmy z różnych krajów, eksplorujące rozmaite estetyki. Od frywolnych Panów w cylindrach Marka Sandricha, najbardziej klasycznego z klasycznych musicali lat 30., z legendarnym (i niepowtarzalnym) duetem Fred Astaire i Ginger Rogers w rolach głównych, przez Prawdziwe historie, jedyny film w reżyserii Davida Byrne’a z Talking Heads, po obrazoburcze Dicks: The Musical prosto ze stajni A24 – podczas Timeless FFW zaprezentujemy musical w jego niezmierzonym bogactwie. Kuratorką przeglądu jest Patrycja Mucha, dyrektorka artystyczna Timeless FFW i współprowadząca, wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, podcast Wtem, piosenka poświęcony filmowym musicalom.
W ramach sekcji Musicale przez dekady będzie można obejrzeć:
- Panowie w cylindrach (Top Hat, reż. Mark Sandrich, USA 1935)
- Narodziny gwiazdy (A Star Is Born, reż. George Cukor, USA 1954)
- Przygoda na Mariensztacie (reż. Leonard Buczkowski, Polska 1954)
- Parasolki z Cherbourga (Les Parapluies de Cherbourg, reż. Jacques Demy, Francja/RFN 1964)
- My Fair Lady (reż. George Cukor, USA 1964)
- Skrzypek na dachu (Fiddler on the Roof, reż. Norman Jewison, USA 1971)
- Indie Zachodnie (West Indies ou les Nègres marrons de la liberté, reż. Med Hondo, Francja/Mauretania/Algieria 1979)
- Prawdziwe historie (True Stories, reż. David Byrne, USA 1986)
- Dicks: The Musical (reż. Larry Charles, USA 2023)
Muzyczne dobroci kryją się jednak także w innych sekcjach: w ramach pokazów specjalnych (i w parze z Prawdziwymi historiami) pokażemy także słynny dokument muzyczny: Stop Making Sense Jonathana Demme’go (USA 1984), ucztę dla miłośników Talking Heads. Zrekonstruowany w ubiegłym roku z okazji 40-lecia powstania, film wreszcie jawi się w pełnej krasie – oferując połączenie koncertu oglądanego z pierwszego rzędu z wybuchowym warsztatem autora Milczenia owiec.
Zanim opowiemy własną historię, stojącą za stworzeniem musicalowej sekcji, oddajemy głos zaprzyjaźnionemu z Timeless Michałowi Oleszczykowi. Autor podcastu SpoilerMaster poświęcił dwa odcinki musicalom z programu wydarzenia: już teraz możecie udać się do świata technikolorowej Francji, zamieszkałej przez Catherine Deneuve z odcinkiem o Parasolkach z Cherbourga i do sztetlu przełomu wieków wraz z Topolem i jego córkami w opowieści o Skrzypku na dachu.
Nigdy nie kryłem, że musical to mój ulubiony gatunek filmowy. Powody są dwa: jeden jest filozoficzny, a drugi czysto cielesny. Cielesny jest taki, że z dobrego musicalu wychodzimy fizycznie odmienieni: gwiżdżemy, śpiewamy, tańczymy, wystukujemy inny rytm podeszwami naszych butów. Filozoficzny jest taki, że musical opiera się na przekonaniu, że każda chwila naszego życia ma potencjał nagłej, cudownej transformacji w piosenkę. Od atłasowej gładkości ruchów Freda & Ginger w Panach w cylindrach, po ekscentryzm new wave’owej ilustracji muzycznej w Prawdziwych historiach Davida Byrne’a, na Timeless w tym roku fani i fanki musicalu będą mieli do czego ruszać nóżką
– o swojej sympatii do gatunku opowiada Michał Oleszczyk.
Muzyka przenika zatem cały program festiwalu: poczynając od sekcji musicalowej aż po koncerty filmowe. Na scenie Muzeum POLIN i Filharmonii Narodowej wystąpią artyści i artystki z własnymi kompozycjami do filmów niemych – w kwietniu będzie można usłyszeć Wima Mertensa, Sinfonię Varsovię wykonującą muzykę Pawła Mykietyna, Chór i Orkiestrę Filharmonii Narodowej w kompozycji napisanej przez Stefana Wesołowskiego, Eiko Ishibashi, Ellen Arkbro, Dobrawę Czocher, Jozefa Van Wissema oraz zespoły Małe Instrumenty i XYLOS.
28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse
dofinansowano z funduszy
partner festiwalu