fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

C’mon, c’mon, to tylko kanon! Posłuchaj pierwszego odcinka Timeless Podcast


Od początku mówiliśmy, że kino to dla nas więcej niż filmy: to historie ich powstawania, ich miejsce w kolektywnej pamięci, losy twórców i twórczyń. Chcemy włączyć się w ten nurt opowieści i porozmawiać o ideach, zjawiskach i jak wobec nich ma się nasz festiwal. Po to powstał Timeless Podcast, który będzie towarzyszył wydarzeniu i przybliżał nieco, co stoi za naszą własną opowieścią i programem.

W pierwszym odcinku „Po co nam kanon i co z nim (z)robić” dyrektorzy artystyczni, Patrycja Mucha i Sebastian Smoliński, rozkładają na czynniki pierwsze pojęcie kanonu, za punkt wyjścia traktując legendarny ranking najlepszych filmów wszech czasów według magazynu „Sight & Sound”, którego ostatnia odsłona została ujawniona w grudniu 2022 roku.

W programie Timeless Film Festival Warsaw znajdzie się ponad dwadzieścia filmów, które trafiły do rozszerzonego zestawienia plebiscytu (składa się nań aż 250 tytułów). W podcaście usłyszycie, jak zmienia się kanon, kto go tworzy i co ma wpływ na jego kształt na przestrzeni dekad. O tych wszystkich kwestiach autorzy i autorki piszący dla „Sight & Sounda” rozprawiali na łamach magazynu przez kilkanaście ostatnich miesięcy, wskazując na rolę rankingu w przybliżaniu historii kina i dzieląc się osobistymi przemyśleniami.

Dla tych z Was, którzy i które chcą zgłębić meandry kanonicznej dyskusji, polecamy kilka materiałów pisanych:

  • zestaw felietonów Poll Position, które towarzyszyły przygotowaniu kolejnej edycji rankingu „Sight & Sound”,
  • Krytyka filmowa wobec kanonuzestaw tekstów opublikowanych na łamach czasopisma „Pleograf”,
  • Canon Foddertekst poświęcony idei kanonu autorstwa reżysera i scenarzysty Paula Schradera,
  • Against Listswierszowany esej o niechęci wobec list najlepszych filmów autorstwa Eleny Gorfinkel.

W ramach Timeless Film Festival Warsaw pokażemy filmy, które trafiły do zestawienia rankingu najlepszych filmów według „Sight & Sound”, w tym kilka żelaznych klasyków Michaela Powella i Emerica Pressburgera, Paryż, TeksasNiebo nad Berlinem Wima Wendersa, Parasolki z Cherbourga Jacquesa Demy’ego, jak również nieme arcydzieła: Męczeństwo Joanny d’Arc Carla Th. Dreyera czy Portiera z hotelu Atlantic F.W Murnaua. Te dwa ostatnie zyskają wyjątkową oprawę muzyczną: kolejno Stefan Wesołowski i zespół XYLOS przygotują własne, napisane specjalnie na zamówienie festiwalu kompozycje. W ramach koncertów filmowych w Muzeum POLIN i Filharmonii Narodowej będzie można usłyszeć także Wima Mertensa, Sinfonię Varsovię wykonującą muzykę Pawła Mykietyna, Eiko Ishibashi, Ellen Arkbro, Dobrawę Czocher, Jozefa Van Wissema czy grupę Małe Instrumenty.

Timeless Film Festival Warsaw odbędzie się w dniach 8-15 kwietnia.

28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse