Ellen Arkbro | organy | Furman śmierci
Nieme kino grozy, skąpane we mgle i głębokim mroku, potrafi przyprawić o gęsią skórkę. Furman śmierci Victora Sjöströma to arcydzieło kina oparte na atmosferze i wizjonerskich, niepokojących obrazach. David, skłonny do przemocy alkoholik (w tej roli sam reżyser), umiera w momencie, gdy zegar w Sylwestra wybija północ. Zgodnie ze szwedzką legendą przez kolejny rok musi pracować jako woźnica Śmierci zgarniający dusze na tamten świat. 9 kwietnia 2024 roku w ramach Timeless Film Festival Warsaw usłyszymy w Filharmonii Narodowej przygotowaną specjalnie na zamówienie festiwalu kompozycję Ellen Arkbro na organy, która będzie nową, oryginalną interpretacją metafizycznego horroru z 1921 roku. Ten wyjątkowy wieczór to pierwsza okazja od kilku dekad, by obejrzeć w Warszawie film niemy z muzyką organową na żywo.
Furman śmierci przeprowadza widzów przez doliny niesamowitości, korzystając z pionierskich efektów specjalnych i wielokrotnych ekspozycji: postaci, duchy i widma nakładają się na siebie oraz zamieszkują tę samą przestrzeń. Granica między życiem a śmiercią staje się niemal niezauważalna. Bezcielesne kształty wprowadzają nas w melancholijny, a momentami wręcz upiorny sen. Perfekcyjnie nakręcona opowieść, stworzona u szczytu potęgi szwedzkiego kina niemego, była w dużej mierze zainscenizowana w studiu, co pozwoliło na bezprecedensowe eksperymenty z obrazem i światłem. Furman śmierci to sugestywny moralitet o odkupieniu i miłosierdziu ubrany w czarne szaty ponurego żniwiarza.
Ellen Arkbro, wybitna szwedzka minimalistka i wirtuozka organów, wykona muzykę do filmu, który od ponad stu lat nie przestaje inspirować artystów i reżyserów. Carl Th. Dreyer, Ingmar Bergman, a nawet Stanley Kubrick w Lśnieniu potwierdzali swoimi filmami, że nie mogą uwolnić się od widmowej mocy Furmana śmierci.
Sebastian Smoliński
Ellen Arkbro – artystka dźwiękowa, organistka i kompozytorka ze Sztokholmu, obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. Jej muzyka była prezentowana m.in. w Barbican w Londynie, Kölner Philharmonie, Serralves w Porto, Issue Project Room w Nowym Jorku, Oude Kerk w Amsterdamie, The Lab w San Francisco, Ina GRM w Paryżu i Tempelaukkio Kirke w Helsinkach. W muzyce Arkbro harmoniczny dźwięk wchodzi w interakcję z akustyczną architekturą przestrzeni i przekształca się na różne sposoby. Jej akordowe tekstury rozprzestrzeniają się jak niewidzialne rzeźby, diamentowe formacje dla słuchającego umysłu.
partner koncertu
partner koncertu
partner koncertu
partner medialny
DATA
9 kwietnia 2024
GODZINA
19:30
MIEJSCE
Filharmonia Narodowa
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
The Phantom Carriage
TYTUŁ ORYGINALNY
Körkarlen
JĘZYK
plansze w języku szwedzkim
NAPISY
polskie, angielskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
108 min
ROK PRODUKCJI
1921
KRAJ PRODUKCJI
WŁAŚCICIEL PRAW
Swedish Film Institute
PRODUCENCI_TKI
Charles Magnusson
PRODUKCJA
Svensk Filmindustri
OBSADA
Victor Sjöström (David Holm), Hilda Borgström (Anna Holm), Tore Svennberg (Georges), Astrid Holm (Edit), Concordia Selander (matka Edit), Lisa Lundholm (Maria), Einar Axelsson (brat Davida)
SCENARIUSZ
Victor Sjöström (na podstawie powieści Selmy Lagerlöf)
ZDJĘCIA
Julius Jaenzon (czarno-biały)
MONTAŻ
Eugen Hellman
SCENOGRAFIA
Alexander Bako, Axel Esbensen
DEKADA
EDYCJA