Opowieści Hoffmanna
Czerwone trzewiki wyważyły drzwi w zakresie łączenia kina i baletu. Dlaczego zatem nie zrobić filmu operowego, będącego jeszcze bardziej radykalną syntezą sztuk? Ostatnie wielkie dzieło Łuczników to cud, anomalia i dziwadło w jednym: przesycona charakterystyczną dla E.T.A. Hoffmanna niesamowitością adaptacja opery Jacques’a Offenbacha z 1881 roku. Zrealizowane praktycznie jako film niemy, z aktorami tańczącymi do nagranych wcześniej muzyki i śpiewu, Opowieści… zgromadziły znaną z Czerwonych trzewików obsadę: Moirę Shearer, Ludmillę Tchérinę, Roberta Helpmanna i Léonide’a Massine’a. Całkowicie wykreowana studyjna przestrzeń i kostiumy odrealniają wszystkie trzy epizody, w których Hoffmann zakochuje się w trzech kobietach i przestaje odróżniać sztukę od życia. Film jest sensualnym hołdem dla spektaklu i bajką dla dorosłych, którzy chcą zatracić się w kolorowych, wyśnionych dekoracjach. Dla kilku ekspresyjnych filmowców eksperyment Powella i Pressburgera stanowi obiekt kultu: ponoć bez niego Taksówkarz i Wściekły byk Martina Scorsesego wyglądałyby inaczej, a George A. Romero być może nie chwyciłby za kamerę.
Sebastian Smoliński
Rekonstrukcja 4K wykonana przez The Film Foundation i BFI National Archive we współpracy ze Studiocanal. Rekonstrukcja została sfinansowana przez Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej, Franco-American Cultural Fund, The Film Foundation i the Louis B. Mayer Foundation.
retrospektywa organizowana we współpracy z
partner medialny
DATA
10 kwietnia 2024
GODZINA
15:15
MIEJSCE
Kino Iluzjon Stolica
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
13 kwietnia 2024
GODZINA
16:00
MIEJSCE
Kino Muranów Gerard
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
The Tales of Hoffmann
TYTUŁ ORYGINALNY
The Tales of Hoffmann
JĘZYK
angielski
NAPISY
polskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
133 min
ROK PRODUKCJI
1951
KRAJ PRODUKCJI
WŁAŚCICIEL PRAW
Tamasa
TRIGGER WARNING
PRODUCENCI_TKI
Michael Powell, Emeric Pressburger
PRODUKCJA
The Archers
OBSADA
Moira Shearer, Robert Helpmann, Léonide Massine, Robert Rounseville
SCENARIUSZ
Michael Powell, Emeric Pressburger
ZDJĘCIA
Christopher Challis (kolor)
MONTAŻ
Reginald Mills
MUZYKA
Jacques Offenbach
KOSTIUMY
Ivy Baker, Hein Heckroth
SCENOGRAFIA
Arthur Lawson
DEKADA
NAGRODY
Exceptional prize (1951 Cannes Film Festival), Srebrny Niedźwiedź za najlepszy musical (1951 Berlin International Film Festival)
EDYCJA