Pustka
„Zawiozę cię do domu. Do mojego domu”, mówi do swojej asystentki grany przez Humphreya Bogarta scenarzysta Dix Steele w jednej z pierwszych scen Pustki. Wbrew pozorom film Nicholasa Raya to jednak znacznie więcej niż tylko jeden z wielu festiwali bezczelnych bon motów i błyskotliwych ripost, dla niepoznaki przebranych za czarne kryminały. Wcielający się w oskarżonego o morderstwo, podupadłego artystę Bogart z zaskakującą przenikliwością podważa w Pustce własny ekranowy mit. Jako pozornie zadowolony z siebie, lecz w praktyce pełen kompleksów Steele udowadnia, że bohaterowie, których chcemy postrzegać jako elokwentnych twardzieli, często okazują się niewolnikami schematów toksycznej męskości. W Pustce wznoszącemu się na wyżyny umiejętności Bogartowi dotrzymuje kroku także reżyser. Przez cały czas trwania filmu Ray kreuje na ekranie gęstą, pełną niedopowiedzeń atmosferę, która dziś może budzić skojarzenia z Anatomią upadku, a przed laty stanowiła ważne źródło inspiracji dla Curtisa Hansona, gdy pracował nad Tajemnicami Los Angeles.
Piotr Czerkawski
Nicholas Ray (1911–1979) był jednym z najwybitniejszych autorów powojennego kina amerykańskiego. W swoich filmach portretował zagubionych samotników i outsiderów walczących o przetrwanie w brutalnej rzeczywistości. Jego największym sukcesem był kultowy Buntownik bez powodu (1955) z legendarną rolą Jamesa Deana. Ray dekonstruował amerykańskie mity i na nowo odczytywał klasyczne gatunki, na przykład western w Johnny Guitar (1954). Pod koniec kariery realizował wielkie hollywoodzkie produkcje, takie jak Król królów (1961).
DATA
12 kwietnia 2024
GODZINA
16:00
MIEJSCE
Kino Atlantic B
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
15 kwietnia 2024
GODZINA
20:30
MIEJSCE
Kino Iluzjon Stolica
KOPIA / TYP WYDARZENIA
TYTUŁ ANGIELSKI
In a Lonely Place
TYTUŁ ORYGINALNY
In a Lonely Place
JĘZYK
angielski
NAPISY
polskie
SEKCJA
REŻYSERIA
CZAS TRWANIA
94 min
ROK PRODUKCJI
1950
KRAJ PRODUKCJI
WŁAŚCICIEL PRAW
Park Circus
TRIGGER WARNING
PRODUCENCI_TKI
Robert Lord
PRODUKCJA
Santana Pictures Corporation
OBSADA
Humphrey Bogart, Gloria Grahame, Frank Lovejoy, Carl Benton Reid, Martha Stewart
SCENARIUSZ
Andrew Solt, Edmund H. North
ZDJĘCIA
Robby Müller (czarno-białe)
MONTAŻ
Viola Lawrence
MUZYKA
Georges Antheil
KOSTIUMY
Jean Louis
SCENOGRAFIA
Robert Peterson
DEKADA
NAGRODY
miejsce 211. na liście najlepszych filmów wszech czasów według magazynu „Sight & Sound” (2022)
EDYCJA