The Afterlight + Train Again
The Afterlight
Timeless to festiwal celebrujący ponadczasowe kino. Niestety nic nie trwa wiecznie. Archiwizacja taśmy 35 mm w dobrych warunkach to najpewniejszy sposób na zachowanie filmowego dziedzictwa. Co jednak w sytuacji, gdy dzieło istnieje wyłącznie jako pojedynczy zestaw rolek i nigdy nie zostanie powielone lub zeskanowane do postaci cyfrowej? The Afterlight, sugestywny eksperyment found footage Charliego Shackletona, niszczeje i znika dosłownie na naszych oczach. Każdy seans filmu eksploatuje taśmę 35 mm – kiedy ulegnie ona rozpadowi, film przestanie istnieć. Wywołujący skojarzenia z twórczością Billa Morrisona i Guya Maddina projekt to zmontowany z setek filmów kolaż z bardziej i mniej znanymi aktorami, których łączy jedno: wszyscy już nie żyją. Humphrey Bogart, Zbyszek Cybulski, Katharine Hepburn, Claude Laydu z Dziennika wiejskiego proboszcza, Simone Simon z Ludzi kotów i dziesiątki innych postaci krążą w opustoszałych przestrzeniach, zmierzając do tytułowego baru. Jak wyglądają filmowe zaświaty i czy celuloid zapewnia nieśmiertelność?
Train Again
Jazda bez trzymanki: po szynach wiodących przez historię kina, na pokładzie widmowego pociągu mknącego przez zabrudzoną, przetartą taśmę. Kinetyczny, błyskający światłami, atakujący dźwiękami esej zszyty z celuloidowych fragmentów. Wjazd pociągu na stację jako konceptualne kino akcji udowadniające, że stare, dobre 35 mm nie daje się zepchnąć na boczny tor.
Sebastian Smoliński
Charlie Shackleton (ur. 1991) jest brytyjskim reżyserem, artystą multimedialnym i krytykiem filmowym. Większość jego dzieł, w tym debiutancki Beyond Clueless (2014) i Fear Itself (2015), można zaliczyć do gatunku esejów filmowych. Nakręcił też film Paint Drying (2023) – trwający ponad 10 godzin i pokazujący jedynie schnięcie farby na ścianie – by zaprotestować przeciwko obowiązującemu w Wielkiej Brytanii systemowi klasyfikacji filmów.
Peter Tscherkassky (ur. 1958) jest austriackim twórcą filmów eksperymentalnych, wykorzystującym głównie technikę found footage. Nakręcił wiele krótkich metraży, zawsze używając taśmy filmowej zamiast technologii cyfrowej. Zorganizował kilka festiwali filmów awangardowych, a swoje filmy pokazuje na wielu festiwalach: zarówno Instructions for a Light and Sound Machine (2005), jak i Train Again (2021) miały swoją premierę w Cannes.
partner medialny
DATA
10 kwietnia 2024
GODZINA
16:00
MIEJSCE
Kino Iluzjon Mała Czarna
KOPIA / TYP WYDARZENIA
DATA
15 kwietnia 2024
GODZINA
21:00
MIEJSCE
Kino Iluzjon Mała Czarna
KOPIA / TYP WYDARZENIA
The Afterlight
TYTUŁ ANGIELSKI
The Afterlight
TYTUŁ ORYGINALNY
The Afterlight
JĘZYK
angielski, szwedzki, niemiecki, francuski, rosyjski, japoński, hinduski, arabski, hiszpański, włoski, chorwacki, polski, węgierski, słowacki
NAPISY
polskie, angielskie
REŻYSERIA
Charlie Shackleton
CZAS TRWANIA
82 min
ROK PRODUKCJI
2021
KRAJ PRODUKCJI
Wielka Brytania
WŁAŚCICIEL PRAW
Charlie Shackleton
PRODUCENCI_TKI
Catherine Bray, Anthony Ing, Charlie Shackleton
PRODUKCJA
Loop
ZDJĘCIA
Robbie Ryan (czarno-białe)
MONTAŻ
Charlie Shackleton
MUZYKA
Jeremy Warmsley
Train Again
TYTUŁ ANGIELSKI
Train Again
TYTUŁ ORYGINALNY
Train Again
REŻYSERIA
Peter Tscherkassky
CZAS TRWANIA
20 min
ROK PRODUKCJI
2019 / 2021
KRAJ PRODUKCJI
Austria
WŁAŚCICIEL PRAW
Sixpack Films