fbpx

8—15 kwietnia 2024

Warszawa

The Afterlight + Train Again


The Afterlight

Timeless to festiwal celebrujący ponadczasowe kino. Niestety nic nie trwa wiecznie. Archiwizacja taśmy 35 mm w dobrych warunkach to najpewniejszy sposób na zachowanie filmowego dziedzictwa. Co jednak w sytuacji, gdy dzieło istnieje wyłącznie jako pojedynczy zestaw rolek i nigdy nie zostanie powielone lub zeskanowane do postaci cyfrowej? The Afterlight, sugestywny eksperyment found footage Charliego Shackletona, niszczeje i znika dosłownie na naszych oczach. Każdy seans filmu eksploatuje taśmę 35 mm – kiedy ulegnie ona rozpadowi, film przestanie istnieć. Wywołujący skojarzenia z twórczością Billa Morrisona i Guya Maddina projekt to zmontowany z setek filmów kolaż z bardziej i mniej znanymi aktorami, których łączy jedno: wszyscy już nie żyją. Humphrey Bogart, Zbyszek Cybulski, Katharine Hepburn, Claude Laydu z Dziennika wiejskiego proboszcza, Simone Simon z Ludzi kotów i dziesiątki innych postaci krążą w opustoszałych przestrzeniach, zmierzając do tytułowego baru. Jak wyglądają filmowe zaświaty i czy celuloid zapewnia nieśmiertelność?

Train Again

Jazda bez trzymanki: po szynach wiodących przez historię kina, na pokładzie widmowego pociągu mknącego przez zabrudzoną, przetartą taśmę. Kinetyczny, błyskający światłami, atakujący dźwiękami esej zszyty z celuloidowych fragmentów. Wjazd pociągu na stację jako konceptualne kino akcji udowadniające, że stare, dobre 35 mm nie daje się zepchnąć na boczny tor.

Sebastian Smoliński

Charlie Shackleton (ur. 1991) jest brytyjskim reżyserem, artystą multimedialnym i krytykiem filmowym. Większość jego dzieł, w tym debiutancki Beyond Clueless (2014) i Fear Itself  (2015), można zaliczyć do gatunku esejów filmowych. Nakręcił też film Paint Drying (2023) – trwający ponad 10 godzin i pokazujący jedynie schnięcie farby na ścianie – by zaprotestować przeciwko obowiązującemu w Wielkiej Brytanii systemowi klasyfikacji filmów.

Peter Tscherkassky (ur. 1958) jest austriackim twórcą filmów eksperymentalnych, wykorzystującym głównie technikę found footage. Nakręcił wiele krótkich metraży, zawsze używając taśmy filmowej zamiast technologii cyfrowej. Zorganizował kilka festiwali filmów awangardowych, a swoje filmy pokazuje na wielu festiwalach: zarówno Instructions for a Light and Sound Machine (2005), jak i Train Again (2021) miały swoją premierę w Cannes.

partner medialny

DATA

10 kwietnia 2024

GODZINA

16:00

MIEJSCE

Kino Iluzjon Mała Czarna

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

15 kwietnia 2024

GODZINA

21:00

MIEJSCE

Kino Iluzjon Mała Czarna

KOPIA / TYP WYDARZENIA

SEKCJA

CZAS TRWANIA

102 min

DEKADA

EDYCJA

TRIGGER WARNING

???

The Afterlight

TYTUŁ ANGIELSKI

The Afterlight

TYTUŁ ORYGINALNY

The Afterlight

JĘZYK

angielski, szwedzki, niemiecki, francuski, rosyjski, japoński, hinduski, arabski, hiszpański, włoski, chorwacki, polski, węgierski, słowacki

NAPISY

polskie, angielskie

REŻYSERIA

Charlie Shackleton

CZAS TRWANIA

82 min

ROK PRODUKCJI

2021

KRAJ PRODUKCJI

Wielka Brytania

WŁAŚCICIEL PRAW

Charlie Shackleton

PRODUCENCI_TKI

Catherine Bray, Anthony Ing, Charlie Shackleton

PRODUKCJA

Loop

ZDJĘCIA

Robbie Ryan (czarno-białe)

MONTAŻ

Charlie Shackleton

MUZYKA

Jeremy Warmsley


Train Again

TYTUŁ ANGIELSKI

Train Again

TYTUŁ ORYGINALNY

Train Again

REŻYSERIA

Peter Tscherkassky

CZAS TRWANIA

20 min

ROK PRODUKCJI

2019 / 2021

KRAJ PRODUKCJI

Austria

WŁAŚCICIEL PRAW

Sixpack Films