fbpx

7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

W biały dzień


Trzymająca w napięciu pierwsza wersja wielokrotnie ekranizowanej historii o śledztwie w sprawie mordercy dzieci w Szwajcarii – a także film stanowiący ważne źródło inspiracji dla Pedra Almodóvara. Hiszpański reżyser nazwał W biały dzień wariacją na temat Czerwonego Kapturka, z niewinnymi dziećmi kuszonymi przez potwora. Scenariusz Friedricha Dürrenmatta skupia się na postaci detektywa (Heinz Rühmann), który próbuje rozwikłać zagadkę morderstw nieletnich, tropiąc sprawcę w oparciu o rysunek znaleziony przy jednej z ofiar. W europejskiej koprodukcji wystąpili słynni aktorzy lat 50., na czele z Michelem Simonem i Heinzem Rühmannem. Prawdziwą rewelacją jest jednak kreacja Gert Fröbego, który sześć lat później zdobędzie światową sławę tytułową rolą w Goldfingerze (także w programie festiwalu). U Vajdy Fröbe, olbrzym w czarnym płaszczu, jest postacią niepokojącą i trudną do rozszyfrowania. Jawi się jako nieśmiały mężczyzna, w którym może zarazem drzemać mordercza siła.

Sebastian Smoliński

Ladislao Vajda (1906–1965) był węgierskim filmowcem związanym zawodowo z sześcioma krajami, pracował głównie w Hiszpanii, ale też na Węgrzech i we Włoszech. Swój debiut Where Is This Lady? nakręcił już w roku 1932, ale jego największe osiągnięcia artystyczne przypadają na drugą połowę lat 50.. Z tego okresu – naznaczonego wpływami kina Fritza Langa – pochodzi jego najsłynniejszy film W biały dzień (1958).

Rekonstrukcja 4K z 2016 roku.

partner medialny

DATA

10 kwietnia 2024

GODZINA

12:45

MIEJSCE

Kino Atlantic C

KOPIA / TYP WYDARZENIA

DATA

14 kwietnia 2024

GODZINA

21:30

MIEJSCE

Kino Atlantic D

KOPIA / TYP WYDARZENIA

TYTUŁ ANGIELSKI

It Happened in Broad Daylight

TYTUŁ ORYGINALNY

Es geschah am hellichten Tag

JĘZYK

niemiecki

NAPISY

polskie, angielskie

SEKCJA

REŻYSERIA

CZAS TRWANIA

94 min

ROK PRODUKCJI

1958

KRAJ PRODUKCJI

Szwajcaria, RFN, Hiszpania

WŁAŚCICIEL PRAW

CCC Filmkunst

TRIGGER WARNING

???

Wyreżyserowany przez mieszkającego w Hiszpanii Węgra Ladislao Vajdę, który na początku lat 30. pracował jako montażysta dla Billy’ego Wildera, W biały dzień jest rzadkim przykładem filmu, w którym różnorodna mieszanka narodowości i talentów krystalizuje się w coś pięknego i osobistego.

– Pedro Almodóvar

PRODUCENCI_TKI

Lazar Wechsler, Artur Brauner

PRODUKCJA

Praesens-Film, CCC-Film, Chamartín Producciones

OBSADA

Heinz Rühmann, Siegfried Lowitz, Michel Simon, Gert Fröbe

SCENARIUSZ

Friedrich Dürrenmatt, Hans Jacoby, Ladislao Vajda

ZDJĘCIA

Ernst Bolliger, Heinrich Gärtner (czarno-białe)

MONTAŻ

Hermann Haller, Julio Peña

MUZYKA

Bruno Canfora

KOSTIUMY

Robert Gamma

SCENOGRAFIA

Max Röthlisberger

DEKADA

EDYCJA