7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

Powiększenie


Rok 1966. Swingujący Londyn cieszy się sławą kulturalnej stolicy Europy, ulubionego miasta muzyków, modelek i filmowców. Brytyjskiej metropolii postanawia przyjrzeć się z bliska także Michelangelo Antonioni, który osadza w niej akcję swojego anglojęzycznego debiutu. W luźno inspirowanym opowiadaniem Julia Cortázara Powiększeniu włoski reżyser przedstawił codzienność londyńskich elit artystycznych z mieszanką autentycznej fascynacji i właściwej sobie podejrzliwości. Przewodnikiem po tym świecie uczynił odnoszącego sukcesy fotografa, Thomasa (David Hemmings). Spowite dymem marihuany życie mężczyzny, upływające na lukratywnych zleceniach i przelotnych romansach, przybiera nieoczekiwany obrót, gdy okazuje się, że na jednym ze swoich zdjęć Thomas mógł przypadkowo zarejestrować scenę morderstwa. Próbując wyjaśnić na własną rękę okoliczności zdarzenia, fotograf mimochodem rozpoczyna innego rodzaju śledztwo, w ramach którego spróbuje przebić się przez egzystencjalną pustkę i dotrzeć do prawdy o sobie samym.

Piotr Czerkawski

Michelangelo Antonioni (1912–2007) to mistrz modernizmu w kinie, twórca filmów o alienacji i egzystencjalnym niepokoju. Jego Przygoda (1960) zrewolucjonizowała narrację filmową, a Powiększenie (1966) stało się ikoniczną diagnozą epoki. Antonioni eksperymentował z formą i obrazem, redefiniując język kina. W Zawodzie: Reporter (1975) badał temat tożsamości i ucieczki. Jego dzieła splatają wizualną poezję z filozoficznymi analizami kondycji ludzkiej. W 1995 roku otrzymał honorowego Oscara za całokształt twórczości.

7 kwietnia 2025

15:00

Muranów Gerard

Wstęp Wstęp
DCP DCP

Tytuł angielski: Blow-Up

Tytuł oryginalny: Blow-Up

Język: angielski

Napisy: polskie

Sekcja: Uczta kinomanek i kinomanów

Reżyseria: Michelangelo Antonioni

Czas trwania: 111 min

Rok produkcji: 1966

Kraj produkcji: Wielka Brytania, Włochy

Właściciel praw: Warner Bros.

Producenci_tki: Carlo Ponti

Produkcja: Carlo Ponti Production

Obsada: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, Jane Birkin, Veruschka von Lehndorff

Scenariusz: Tonino Guerra, Edward Bond, Michelangelo Antonioni

Zdjęcia: Carlo Di Palma

Montaż: Frank Clarke

Muzyka: Herbie Hancock

Kostiumy: Jocelyn Rickards

Scenografia: Assheton Gorton

Dekada: 1960.

Nagrody: Cannes 1967 – Złota Palma – Najlepszy film; Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych (NSFC) 1967 – Najlepszy film, Najlepszy reżyser

Edycja: TFFW 2025