
Powiększenie
Rok 1966. Swingujący Londyn cieszy się sławą kulturalnej stolicy Europy, ulubionego miasta muzyków, modelek i filmowców. Brytyjskiej metropolii postanawia przyjrzeć się z bliska także Michelangelo Antonioni, który osadza w niej akcję swojego anglojęzycznego debiutu. W luźno inspirowanym opowiadaniem Julia Cortázara Powiększeniu włoski reżyser przedstawił codzienność londyńskich elit artystycznych z mieszanką autentycznej fascynacji i właściwej sobie podejrzliwości. Przewodnikiem po tym świecie uczynił odnoszącego sukcesy fotografa, Thomasa (David Hemmings). Spowite dymem marihuany życie mężczyzny, upływające na lukratywnych zleceniach i przelotnych romansach, przybiera nieoczekiwany obrót, gdy okazuje się, że na jednym ze swoich zdjęć Thomas mógł przypadkowo zarejestrować scenę morderstwa. Próbując wyjaśnić na własną rękę okoliczności zdarzenia, fotograf mimochodem rozpoczyna innego rodzaju śledztwo, w ramach którego spróbuje przebić się przez egzystencjalną pustkę i dotrzeć do prawdy o sobie samym.
Piotr Czerkawski

Michelangelo Antonioni (1912–2007) to mistrz modernizmu w kinie, twórca filmów o alienacji i egzystencjalnym niepokoju. Jego Przygoda (1960) zrewolucjonizowała narrację filmową, a Powiększenie (1966) stało się ikoniczną diagnozą epoki. Antonioni eksperymentował z formą i obrazem, redefiniując język kina. W Zawodzie: Reporter (1975) badał temat tożsamości i ucieczki. Jego dzieła splatają wizualną poezję z filozoficznymi analizami kondycji ludzkiej. W 1995 roku otrzymał honorowego Oscara za całokształt twórczości.
Seans już minął
7 kwietnia 2025
15:00
Muranów Gerard
Tytuł angielski: Blow-Up
Tytuł oryginalny: Blow-Up
Język: angielski
Napisy: polskie
Sekcja: Uczta kinomanek i kinomanów
Reżyseria: Michelangelo Antonioni
Czas trwania: 111 min
Rok produkcji: 1966
Kraj produkcji: Wielka Brytania, Włochy
Właściciel praw: Warner Bros.
Producenci_tki: Carlo Ponti
Produkcja: Carlo Ponti Production
Obsada: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, Jane Birkin, Veruschka von Lehndorff
Scenariusz: Tonino Guerra, Edward Bond, Michelangelo Antonioni
Zdjęcia: Carlo Di Palma
Montaż: Frank Clarke
Muzyka: Herbie Hancock
Kostiumy: Jocelyn Rickards
Scenografia: Assheton Gorton
Dekada: 1960.
Nagrody: Cannes 1967 – Złota Palma – Najlepszy film; Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych (NSFC) 1967 – Najlepszy film, Najlepszy reżyser
Edycja: TFFW 2025
