fbpx

7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

Retrospektywa Piotra Kamlera oraz klasyka polskiej animacji na Timeless Film Festival Warsaw


Na pierwszej edycji festiwalu widzowie i widzki będą mogli obejrzeć ponadczasowe animacje: zarówno mało znane w Polsce, autorskie dzieła zrealizowane we Francji, jak i odrestaurowane klasyki należące do polskiego kanonu.

W sekcji Piotr Kamler: Czas animacji pokażemy 11 filmów jednego z najważniejszych współczesnych eksperymentatorów, autora między innymi pełnometrażowej, kultowej animacji Chronopolis. To ukończona w 1982 roku, tajemnicza wizja miasta – jednocześnie futurystycznego i kojarzącego się ze starożytnością. Rządząca się własnymi prawami rzeczywistość zdradza fascynację Kamlera tworzeniem światów, zmiennością kształtów i problemem trwania oraz przemijania. Sam autor tak wprowadza swój film:

Majestatyczni mieszkańcy miasta Chronopolis zajęci są tworzeniem czasu, który pod postacią przelotnych chwil wysyłają w wszechświat. Pozornie spokojni i nieruchomi, z napięciem oczekują narodzin Chwili Szczęścia, która ma ich uwolnić i ożywić. Lecz może się to stać tylko wtedy, kiedy w pobliżu Chronopolis pojawi się osoba ludzka.

Charakterystyczna dla artysty enigmatyczność oraz skłonność do abstrakcji zaowocowały nieskończenie fascynującym, wyrafinowanym plastycznie i pojemnym interpretacyjnie arcydziełem, które zaprasza do świata nie podlegającego ludzkim prawom i dynamice. Ten aspekt twórczości Kamlera widoczny jest także w pozostałych 10 filmach, jakie wyświetlimy na Timeless. W latach 1959-1986 twórca przebywał w Paryżu, gdzie zrealizował między innymi krótkometrażową Dziurę (Le Trou, Francja 1968) i Kroki (Le Pas, Francja 1975) – korzystające z rytmu, zmian kształtów i barw miniatury, w których geometryczną wyobraźnię uzupełnia egzystencjalna refleksja. Zamiłowanie do eksperymentów z matematycznymi figurami, ich metamorfozami oraz nieskończonymi możliwościami replikacji zdradza też jeden z ostatnich filmów Kamlera, zrealizowane w Polsce przy użyciu techniki komputerowej Perpetuum mobile (2015), opisane przez samego reżysera jako: „Żartobliwa wędrówka małego zielonego kwadracika pośród zwierciadeł”.

Inspirowane muzyką konkretną i wykorzystujące utwory czołowych kompozytorów nurtu (w tym Luca Ferrariego i Bernarda Parmegianiego), unikalne filmy Piotra Kamlera są też w wielu aspektach dziełami rzeźbiarza, który pracuje w materii i wykuwa z niej wyjątkowe formy. Ten obszar twórczości jest dla Kamlera niezmiernie ważny. W imieniu artysty zapraszamy więc na stałą ekspozycję jego rzeźb, będących dopełnieniem twórczości filmowej, do Mini-galerii filmowo-rzeźbiarskiej im. Józefa Kamlera na warszawskim Mokotowie, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym z autorem pod numerem 665 288 710.

Piotr Kamler będzie gościem Timeless i spotka się z publicznością 13 kwietnia po pokazach w kinie Iluzjon.

Oprócz retrospektywy autora Chronopolis w programie Timeless umieściliśmy także dwa zestawy klasyki polskiej animacji. Dziesiątka Marcina GiżyckiegoDziesiątka Jerzego Armaty to uzupełniający się wybór dwudziestu najznakomitszych krótkich filmów, zrealizowanych przez takich mistrzów gatunku jak Jan Lenica, Witold Giersz, Piotr Dumała, Daniel Szczechura, Julian Józef Antonisz i Jerzy Kucia. O intencji stojącej za przeglądem i zmarłym niedawno Marcinie Giżyckim tak pisze kurator Jerzy Armata:

Z okazji jubileuszu 55 lat polskiej animacji, który obchodzono w 2004 roku, Marcin zaprezentował wybrane przez siebie „Dziesięć filmów, które wstrząsnęły światem”. Teraz, po dwudziestu latach od tamtego wydarzenia, a więc w 75-lecie rodzimej animacji, Roman Gutek, dyrektor Timeless Film Festival Warsaw, zaproponował mi przypomnienie tamtej „Dziesiątki” oraz stworzenie własnej. Z wielką radością przyjąłem tę propozycję, ale kiedy zasiadłem do sporządzania swoich „Dziesięciu filmów, które…”, okazało się, że w 80 procentach pokrywa się ona z listą Marcina. Łączyła nas przyjaźń filmowo-muzyczna, ale i zbliżony gust. W tej sytuacji stworzyłem „Dziesiątkę Jerzego Armaty”, która zapewne w przeważającej części byłaby i „Drugą dziesiątką” Marcina.

Niemal wszystkie filmy z sekcji Krótko: Polskie animacje pokazywane są w wersjach po rekonstrukcji cyfrowej.

sekcja zorganizowana we współpracy

sekcja zorganizowana we współpracy