Retrospektywa Piotra Kamlera oraz klasyka polskiej animacji na Timeless Film Festival Warsaw
Na pierwszej edycji festiwalu widzowie i widzki będą mogli obejrzeć ponadczasowe animacje: zarówno mało znane w Polsce, autorskie dzieła zrealizowane we Francji, jak i odrestaurowane klasyki należące do polskiego kanonu.
W sekcji Piotr Kamler: Czas animacji pokażemy 11 filmów jednego z najważniejszych współczesnych eksperymentatorów, autora między innymi pełnometrażowej, kultowej animacji Chronopolis. To ukończona w 1982 roku, tajemnicza wizja miasta – jednocześnie futurystycznego i kojarzącego się ze starożytnością. Rządząca się własnymi prawami rzeczywistość zdradza fascynację Kamlera tworzeniem światów, zmiennością kształtów i problemem trwania oraz przemijania. Sam autor tak wprowadza swój film:
Majestatyczni mieszkańcy miasta Chronopolis zajęci są tworzeniem czasu, który pod postacią przelotnych chwil wysyłają w wszechświat. Pozornie spokojni i nieruchomi, z napięciem oczekują narodzin Chwili Szczęścia, która ma ich uwolnić i ożywić. Lecz może się to stać tylko wtedy, kiedy w pobliżu Chronopolis pojawi się osoba ludzka.
Charakterystyczna dla artysty enigmatyczność oraz skłonność do abstrakcji zaowocowały nieskończenie fascynującym, wyrafinowanym plastycznie i pojemnym interpretacyjnie arcydziełem, które zaprasza do świata nie podlegającego ludzkim prawom i dynamice. Ten aspekt twórczości Kamlera widoczny jest także w pozostałych 10 filmach, jakie wyświetlimy na Timeless. W latach 1959-1986 twórca przebywał w Paryżu, gdzie zrealizował między innymi krótkometrażową Dziurę (Le Trou, Francja 1968) i Kroki (Le Pas, Francja 1975) – korzystające z rytmu, zmian kształtów i barw miniatury, w których geometryczną wyobraźnię uzupełnia egzystencjalna refleksja. Zamiłowanie do eksperymentów z matematycznymi figurami, ich metamorfozami oraz nieskończonymi możliwościami replikacji zdradza też jeden z ostatnich filmów Kamlera, zrealizowane w Polsce przy użyciu techniki komputerowej Perpetuum mobile (2015), opisane przez samego reżysera jako: „Żartobliwa wędrówka małego zielonego kwadracika pośród zwierciadeł”.
Inspirowane muzyką konkretną i wykorzystujące utwory czołowych kompozytorów nurtu (w tym Luca Ferrariego i Bernarda Parmegianiego), unikalne filmy Piotra Kamlera są też w wielu aspektach dziełami rzeźbiarza, który pracuje w materii i wykuwa z niej wyjątkowe formy. Ten obszar twórczości jest dla Kamlera niezmiernie ważny. W imieniu artysty zapraszamy więc na stałą ekspozycję jego rzeźb, będących dopełnieniem twórczości filmowej, do Mini-galerii filmowo-rzeźbiarskiej im. Józefa Kamlera na warszawskim Mokotowie, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym z autorem pod numerem 665 288 710.
Piotr Kamler będzie gościem Timeless i spotka się z publicznością 13 kwietnia po pokazach w kinie Iluzjon.
Oprócz retrospektywy autora Chronopolis w programie Timeless umieściliśmy także dwa zestawy klasyki polskiej animacji. Dziesiątka Marcina Giżyckiego i Dziesiątka Jerzego Armaty to uzupełniający się wybór dwudziestu najznakomitszych krótkich filmów, zrealizowanych przez takich mistrzów gatunku jak Jan Lenica, Witold Giersz, Piotr Dumała, Daniel Szczechura, Julian Józef Antonisz i Jerzy Kucia. O intencji stojącej za przeglądem i zmarłym niedawno Marcinie Giżyckim tak pisze kurator Jerzy Armata:
Z okazji jubileuszu 55 lat polskiej animacji, który obchodzono w 2004 roku, Marcin zaprezentował wybrane przez siebie „Dziesięć filmów, które wstrząsnęły światem”. Teraz, po dwudziestu latach od tamtego wydarzenia, a więc w 75-lecie rodzimej animacji, Roman Gutek, dyrektor Timeless Film Festival Warsaw, zaproponował mi przypomnienie tamtej „Dziesiątki” oraz stworzenie własnej. Z wielką radością przyjąłem tę propozycję, ale kiedy zasiadłem do sporządzania swoich „Dziesięciu filmów, które…”, okazało się, że w 80 procentach pokrywa się ona z listą Marcina. Łączyła nas przyjaźń filmowo-muzyczna, ale i zbliżony gust. W tej sytuacji stworzyłem „Dziesiątkę Jerzego Armaty”, która zapewne w przeważającej części byłaby i „Drugą dziesiątką” Marcina.
Niemal wszystkie filmy z sekcji Krótko: Polskie animacje pokazywane są w wersjach po rekonstrukcji cyfrowej.
sekcja zorganizowana we współpracy
sekcja zorganizowana we współpracy