W kostiumie. Kompletna retrospektywa filmów historycznych Luchina Viscontiego podczas Timeless Film Festival Warsaw
Bogate, pełne przepychu wnętrza, strojne kostiumy i barokowa wręcz wrażliwość: Luchino Visconti znany był z filmowego maksymalizmu, który uosabiają zwłaszcza jego filmy kostiumowe i historyczne. W połączeniu z włoskim temperamentem kino autora Lamparta jest ucztą dla kinomanów i kinomanek rozsmakowanych w wizualnej i muzycznej stronie kina.
Podczas Timeless Film Festival Warsaw zaprezentujemy sześć filmów mistrza, w których kostium stanowi punkt wyjścia do budowania przepastnych światów, zamieszkałych zarówno przez piękno, jak i ohydę życia.
Czekają Was osadzone w historycznych realiach intrygi, płomienne romanse z melodramatycznymi nutami i wnikliwe analizy ciemnych i jasnych stron ludzkiej psychiki.
W ramach sekcji Luchino Visconti: W kostiumie będzie można obejrzeć:
- Zmysły (Senso, Włochy 1954)
- Lampart (Il Gattopardo, Francja/Włochy 1963)
- Zmierzch bogów (La caduta degli dei, Włochy/RFN 1969)
- Śmierć w Wenecji (Morte a Venezia, Francja/Włochy 1971)
- Ludwig (Francja/Włochy/RFN/Monako 1972)
- Niewinne (L’innocente, Francja/Włochy 1976)
Wszystkie filmy pokażemy w wersjach zrekonstruowanych cyfrowo z kopii DCP.
„Czerwony książę”, marksistowski arystokrata, neorealista i autor kostiumowych fresków o życiu elit, admirator kultury wysokiej i wielbiciel melodramatu. Zajmujący stałe miejsce w panteonie najbardziej uznanych filmowców w historii kina, Luchino Visconti był artystą pełnym sprzeczności, które napędzały jego sztukę. Choć formacja, z którą był duchowo związany – modernizm spod znaku Tomasza Manna i Marcela Prousta – już dawno odeszła w przeszłość, dzieła Viscontiego wciąż mogą intrygować. Nie tylko jako dekadenckie (i antydekadenckie zarazem) opowieści o końcu starego świata, ale też jako wspaniałe, intermedialne widowiska, łączące kino, literaturę, operę i teatr
– tak Viscontiego opisuje Robert Birkholc, kurator retrospektywy.
Pokazywane tytuły to opowieści o końcu starego świata, pozostające w nieustannym napięciu między społeczną krytyką a psychologiczną fascynacją dekadenckich postaw. Łączą wewnętrzne sprzeczności, rozbuchane namiętności i rozmach gatunkowy. Te mistrzowskie widowiska kryją w sobie elementy kina, literatury, opery i teatru w iście włoskim, przepysznym stylu. Skrojonym na miarę, jak wszystkie szykowne kostiumy u Viscontiego. Arrivederci, amici!
28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse
dofinansowano z funduszy
partner przeglądu
partner medialny