fbpx

7—14 kwietnia 2025

Warszawa

April 7—14, 2025

Warsaw

W kostiumie. Kompletna retrospektywa filmów historycznych Luchina Viscontiego podczas Timeless Film Festival Warsaw


Bogate, pełne przepychu wnętrza, strojne kostiumy i barokowa wręcz wrażliwość: Luchino Visconti znany był z filmowego maksymalizmu, który uosabiają zwłaszcza jego filmy kostiumowe i historyczne. W połączeniu z włoskim temperamentem kino autora Lamparta jest ucztą dla kinomanów i kinomanek rozsmakowanych w wizualnej i muzycznej stronie kina.

Podczas Timeless Film Festival Warsaw zaprezentujemy sześć filmów mistrza, w których kostium stanowi punkt wyjścia do budowania przepastnych światów, zamieszkałych zarówno przez piękno, jak i ohydę życia.

Czekają Was osadzone w historycznych realiach intrygi, płomienne romanse z melodramatycznymi nutami i wnikliwe analizy ciemnych i jasnych stron ludzkiej psychiki.

W ramach sekcji Luchino Visconti: W kostiumie będzie można obejrzeć:

  • Zmysły (Senso, Włochy 1954)
  • Lampart (Il Gattopardo, Francja/Włochy 1963)
  • Zmierzch bogów (La caduta degli dei, Włochy/RFN 1969)
  • Śmierć w Wenecji (Morte a Venezia, Francja/Włochy 1971)
  • Ludwig (Francja/Włochy/RFN/Monako 1972)
  • Niewinne (L’innocente, Francja/Włochy 1976)

Wszystkie filmy pokażemy w wersjach zrekonstruowanych cyfrowo z kopii DCP.

„Czerwony książę”, marksistowski arystokrata, neorealista i autor kostiumowych fresków o życiu elit, admirator kultury wysokiej i wielbiciel melodramatu. Zajmujący stałe miejsce w panteonie najbardziej uznanych filmowców w historii kina, Luchino Visconti był artystą pełnym sprzeczności, które napędzały jego sztukę. Choć formacja, z którą był duchowo związany – modernizm spod znaku Tomasza Manna i Marcela Prousta – już dawno odeszła w przeszłość, dzieła Viscontiego wciąż mogą intrygować. Nie tylko jako dekadenckie (i antydekadenckie zarazem) opowieści o końcu starego świata, ale też jako wspaniałe, intermedialne widowiska, łączące kino, literaturę, operę i teatr

– tak Viscontiego opisuje Robert Birkholc, kurator retrospektywy.

Pokazywane tytuły to opowieści o końcu starego świata, pozostające w nieustannym napięciu między społeczną krytyką a psychologiczną fascynacją dekadenckich postaw. Łączą wewnętrzne sprzeczności, rozbuchane namiętności i rozmach gatunkowy. Te mistrzowskie widowiska kryją w sobie elementy kina, literatury, opery i teatru w iście włoskim, przepysznym stylu. Skrojonym na miarę, jak wszystkie szykowne kostiumy u Viscontiego. Arrivederci, amici!

28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse

dofinansowano z funduszy

partner przeglądu

partner medialny