
David Lynch – filmy krótkometrażowe: zestaw 1
DYNAMIC: 01
To nie kino, to rytuał. The Darkened Room wciąga w świat kobiet uwięzionych w niewidzialnych strukturach czasu. Boat płynie donikąd, wprowadzając nas w głęboki trans, a Industrial Soundscape to soniczna eksploracja obszarów, gdzie maszyny i przestrzeń rezonują jak jeden organizm. Lamp i Out Yonder: Neighbor Boy bawią się absurdalnym dialogiem i rozciągniętym napięciem, zmuszając do wpatrywania się w ekran jak w magiczne, niezrozumiałe zjawisko. To Lynch bawiący się samym medium – zniekształcający rzeczywistość aż do granic percepcji.
Mikołaj Mizak

David Lynch (1946 – 2025) – amerykański reżyser, scenarzysta, producent i artysta wizualny, urodził się w Missoula w stanie Montana. Studiował malarstwo w Filadelfii, po czym przeniósł się do Los Angeles. Jego pełnometrażowy debiut, Głowa do wycierania, zrealizowany z pomocą American Film Institute, stał się kultowym dziełem kina niezależnego. Lynch był jednym z najbardziej oryginalnych i wpływowych twórców światowego kina; jego rozpoznawalna mieszanka surrealizmu, tropów gatunkowych i eksperymentalnej narracji znalazła uznanie w szerokich kręgach odbiorców. Strona wizualna i audialna jego filmów była zawsze integralną częścią ich skomplikowanej struktury. Poza działalnością reżyserską uprawiał malarstwo, fotografię, medytację i eksperymentował z nowymi mediami. Trzykrotnie nominowany do Oscara, za Dzikość serca (1990) otrzymał Złotą Palmę na festiwalu w Cannes.
Seans już minął
8 kwietnia 2025
18:30
Iluzjon Mała Czarna
Tytuł angielski: David Lynch: Collection of Short Films – Part 1
Sekcja: Tribute to David Lynch
Czas trwania: 86 min
Język: angielski
Napisy: polskie
Właściciel praw: So Films
Dekada: 2000.
Edycja: TFFW 2025
The Darkened Room
Napięcie narasta tutaj w ciszy. Lynch zamyka nas w klaustrofobicznej przestrzeni, gdzie samotność ma dziwnie fizyczną formę. W pokoju przebywa kobieta, wyjęta jakby z innego wymiaru – czeka, milczy, rozpada się. To film o pęknięciach, tych niewidocznych gołym okiem, które powoli rozrywają człowieka od środka.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: The Darkened Room
Tytuł oryginalny: The Darkened Room
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 8 min
Rok produkcji: 2002
Kraj produkcji: USA
Boat
To nie jest zwykły rejs, lecz dryfowanie na granicy świadomości, gdzie woda odbija nie tylko światło, ale i nasze lęki. Kamera płynie po tafli wody, wciągając nas w trans – rytmiczny, niemal hipnotyczny. Coś tu jest, pod powierzchnią, choć nigdy tego nie zobaczymy. Lynch nie pokazuje potwora, ale sprawia, że czujemy jego obecność.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Boat
Tytuł oryginalny: Boat
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 9 min
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: USA
Lamp
Z pozoru prosty obraz – lampa, światło, mrok. A jednak to coś więcej: medytacja nad percepcją, nad tym, jak rzeczy codzienne mogą ukrywać nieskończoną głębię. Lampa pulsuje, rzuca cienie, igra z naszym postrzeganiem rzeczywistości. Lynch wydobywa z niej całą tajemnicę światła – i tej ciemności, która zawsze czai się tuż obok.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Lamp
Tytuł oryginalny: Lamp
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 31 min
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: USA
Out Yonder: Neighbor Boy
Absurd ubrany w drelich i kowbojskie buty, skąpany w sennym świetle amerykańskich przedmieść. Bohaterowie mówią jakby w zwolnionym tempie, ich ruchy są dziwnie mechaniczne, a sąsiedzkie rozmowy pełne groteskowego napięcia. Jest tu coś nienaturalnego, coś, co czai się między słowami, jak niepokój przed czymś nienazywalnym. Lynch żongluje dziwnością i pokazuje, jak bardzo nieprzewidywalna potrafi być zwykła, szara codzienność.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Out Yonder: Neighbor Boy
Tytuł oryginalny: Out Yonder: Neighbor Boy
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 10 min
Rok produkcji: 2001
Kraj produkcji: USA
Industrial Soundscape
Dźwięk, rytm, stal. Tutaj nie ma fabuły ani postaci, jest tylko hipnotyczna symfonia maszyn. Fabryczne odgłosy układają się w opowieść o nowoczesnym świecie – bez dialogów, bez wyjaśnień. Lynch zamienia industrialne hałasy w muzyczną narrację, w której człowiek jest tylko widzem, a prawdziwym bohaterem okazuje się pulsujące, buchające parą serce cywilizacji.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Industrial Soundscape
Tytuł oryginalny: Industrial Soundscape
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 13 min
Rok produkcji: 2002
Kraj produkcji: USA
Bug Crawls
Przyjrzyj się dobrze – temu, co pełza, temu, co porusza się poza naszym wzrokiem. David Lynch skupia się na drobnym, niemal niezauważalnym ruchu, który budzi pierwotny dyskomfort. Owad wędruje przez kadr jak przez inny wymiar, a my sami nie wiemy, czy powinniśmy się wzdrygnąć, czy kontemplować jego obcość. To piękno i wstręt w jednym ujęciu.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Bug Crawls
Tytuł oryginalny: Bug Crawls
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 5 min
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: USA
Intervalometer Experiments
Zapis czasu, eksperyment z ruchem, próba uchwycenia tego, co zazwyczaj nam umyka. Reżyser bawi się tutaj czasem, pozwalając obrazom pulsować, oddychać, zmieniać się w sposób niemal organiczny. To jak patrzenie na świat przez inne oczy – takie, które widzą nie tylko chwilę, ale i jej rozpad. Ulotność i powtarzalność zamieniają się tu w taniec, którego rytm wyznacza sama natura.
Mikołaj Mizak
Tytuł angielski: Intervalometer Experiments
Tytuł oryginalny: Intervalometer Experiments
Reżyseria: David Lynch
Czas trwania: 16 min
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: USA